RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 18
Hari /Tarikh
|
Isnin
/28 April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Pembetulan dan Perbincangan kertas Peperiksaan Percubaan Sejarah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti kehendak soalan.
2. Mengemukakan isi-isi penting untuk setiap
soalan.
3. Menghuraikan setiap isi penting berkenaan
bagi membentuik esei .
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, Soal-jawab, perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Ketelitian.
|
ABM
|
Kertas
Soalan Peperiksaan(bercetak)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan isi jawapan yang tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/28 April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Penyebaran Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan cara penyebaran dakwah
Islamiah dilakukan..
2. Mengemukakan sebab cara berkenaan
dilakukan.
3. Mengenalpasti reaksi terhadap penyebaran
dakwah Islamiah. .
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan sebab dan rasionalnya
cara penyebaran Islam itu digunakan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/28 April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Sambungan Pembetulan dan
Perbincangan kertas Peperiksaan
Percubaan Sejarah
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/29
April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Tema 3: Gerakan Nasioalisme
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti konsep Nasionalisme.
2. Mengemukakan contoh gerakan Nasionalisme.
3. Menghuraikan factor-faktor berlakunya
gerakan Nasionalisme.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
kumpulan, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 faktor berlakunya gerakan
Nasionalisme.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/30
April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:30 t.hari
|
Tajuk
|
Pembentukan Negara Bangsa
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti konsep Negara bangsa.
2. Mengemukakan ciri-ciri penting Negara
bangsa.
3. Menghuraikan proses pembentukan Negara
bangsa Turki .
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, Soal-jawab, perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Ketelitian.
|
ABM
|
Kertas
Soalan Peperiksaan(bercetak)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat proses pembentukan Negara bangsa.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/1
Mei 2014
|
Cuti Umum
|
Hari
Pekerja
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/2
Mei 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
10:40
– 11:40 pagi
|
Tajuk
|
Penentangan Orang
Quraisy Terhadap Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan sebab-sebab Penentangan Orang
Quraisy..
2. Mengemukakan cara-cara penentangan
dilakukan.
3. Mengenalpasti cara Nabi Muhammad
menghadapi penentangan.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan cara-cara Nabi Muhammad SAW berhadapan dengan penentangan
Quraisy.
|
No comments:
Post a Comment