Monday, January 17, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 1 & 2

Hari /Tarikh

Isnin/3 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15

Tajuk

Pengenalan Sukatan Tamadun Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengetahui sukatan pelajaran Tamadun Islam.
2.
Menyenaraikan cadangan teknik pembelajaran yang sesuai

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Tamadun Dunia (Oxford-Fajar Bakti)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti bidang kajian Tamadun Islam.

  

Hari /Tarikh

Isnin/3 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:15 pagi

Tajuk

Kesusasteraan Melayu Moden

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan contoh-contoh kesusasteraan Moden.
  2. Menyenaraikan bidang kajian kesusasteraan Melayu Moden.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti jenis-jenis kesusastraan Melayu Moden dan menghuraikan fungsinya.

  

Hari /Tarikh

Isnin/3 Januari 201

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

11:30- 12:05 t.hari

 

Orientasi Tingkatan 4

  

Hari /Tarikh

Selasa hingga Khamis/4 - 6 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

-saya menghadiri Mesyuarat Pemeriksa Sejarah SPM di Unit Penilaian & Peperiksaan, Matang

  

Hari /Tarikh

Jumaat/8 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/6AK5

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Pantun Budi

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan maksud pantun dan ciri-cirinya.
  2. Mencipta pantun sendiri dengan tepat.
  3. Mendeklamasikan pantun dengan tepat

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai Warisan Bangsa

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Tradisional

Refleksi

Pelajar dapat mengesan ciri-ciri pantun tradisional dan memahami konsep setiap ciri.

  

Hari /Tarikh

Isnin/10 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

7:05- 8:15 pagi

Tajuk

Masyarakat Arab Sebelum Kedatangan Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan kaum dan bangsa yang terdapat di Semenanjung Arab.
  2. Menganalisis ciri-ciri setiap aspek masyarakat Arab .
  3. Membanding-bezakan masyarakat Arab di Makkah.

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati, Kegigihan

ABM

Buku teks Tamadun Islam (Oxford- Fajar Bakti)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti komposisi masyarakat yang ada di Semenanjung Tanah Arab..

  

Hari /Tarikh

Isnin/10 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Saster 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 - 9:25

Tajuk

Menganalisis "Cerpen Macam Gergaji Dua Mata"

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menceritakan peristiwa penting dalam cerpen ini.
  2. Menyenaraikan watak dan perwatakan dalam cerita ini.
  3. Mengesan dan menyatakan mesej daripada cerpen ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengesan peristiwa penting dan watak-watak dalam cerpen dan unsure berkaitan dengan watak dan perwatakan.

Hari /Tarikh

Isnin/10 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

11:30 - 12:05

Tajuk

Masyarakat PraSejarah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Maksud Pra Sejarah
  2. Ciri-ciri manusia Pra Sejarah

Pendekatan

Perbincangan

ABM

Buku teks Sejarah Tingkatan 4

  

Refleksi

Pelajar dapat memahami dan mengetahui maksud Prasejarah.

Hari /Tarikh

Selasa/11 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 - 9:25

Tajuk

Menganalisis "Pantun Agama dan Pantun Adat"

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran,pelajar dapat;

  1. Mendeklamasi pantun dengan tepat.
  2. Membezakan kedua-dua jenis pantun berenaan.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengesan peristiwa penting dan watak-watak dalam cerpen dan unsure berkaitan dengan watak dan perwatakan.

Hari /Tarikh

Selasa/11 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

7:05- 8:15 pagi

Tajuk

Masyarakat di Kota Makkah dan Madinah Sebelum Kedatangan Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan kaum dan bangsa yang terdapat di kedua-dua kota.
  2. Menganalisis ciri-ciri setiap aspek masyarakat .
  3. Membanding-bezakan masyarakat di kedua-dua kota.

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati, Kegigihan

ABM

Buku teks Tamadun Islam (Oxford- Fajar Bakti)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti dan membandingkan masyarakat di kedua-dua kota.

Hari /Tarikh

Rabu/12 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25

Tajuk

Tamadun Awal Dunia – Tamadun Mesir, Indus dan Hwang Ho.

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1.
Menyatakan lokasi-lokasi Tamadun Awal Dunia

2.
Menyenaraikan ciri-ciri setiap Tamadun Awal Dunia.

3.
Mengenalpasti sebab pembentukan sesebuah tamadun awal.

Pendekatan

Mengesan maklumat, soal jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Menghargai budaya bangsa, Kegigihan

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar memahami kewujudan Tamadun Awal Dunia

Hari /Tarikh

Rabu/12 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 - 9:25

Tajuk

Menganalisis "Cerpen Buang Bangsa Buang Negara Keranamu Tuan"

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1.
Menyatakan watak-watak dalam cerpen ini .

2.
Menjelaskan jenis-jenis watak dan perwatakan dalam cerpen ini .

3.
Mengenalpasti nilai daripada watak-watak berkenaan

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengesan peristiwa penting dan watak-watak dalam cerpen dan unsure berkaitan dengan watak dan perwatakan.

Hari /Tarikh

Rabu/12 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 - 9:25

Tajuk

Menganalisis "Syair"

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran,pelajar dapat;

  1. Membacakan syair dengan tepat.
  2. Mengenalpasti maksud setiap rangkap da baris syair.
  3. Menganalisis gambaran masyarakat menerusi syair berkenaan

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Tradisional

Refleksi

Pelajar dapat mengesan gambaran masyarakat menerusi syair berkenaan.

  

Hari /Tarikh

Khamis/13 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

10:55-11:30

Tajuk

Cikgu Rukiah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1.
Menyatakan watak dan perwatakan dalam cerpen.

2.
Menyenaraikan peristiwa penting dalam cerpen ini.

3.
Mengenalpasti tema dan persoalan daripada cerpen ini..

Pendekatan

Mengesan maklumat, soal jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Menghargai budaya bangsa, Kegigihan

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar memahami jalan cerita dalam cerpen dan dapat menyusun plot dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Khamis/13 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40

Tajuk

Hijrah dan Pembentukan Kerajaan Islam Madinah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1.
Menyatakan maksud dan konsep Hijrah.

2.
Menyenaraikan sebab-sebab Hijrah .

3.
Mengenalpasti ciri kerajaan Islam Madinah.

Pendekatan

Penerangan . mengalami dan menghayati

Penerapan Unsur Nilai

Hormat Menghormati, Kegigihan

ABM

Teks Tamadun Islam

Refleksi

Pelajar dapat memahami konsep Hijrah dan dapat menjawab soalan latihan

  

Hari /Tarikh

Jumaat/14 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/6AK5

Masa/Tempoh

7:05 - 8:15 pagi

Tajuk

Menganalisis "Syair Perahu"

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran,pelajar dapat;

  1. Membacakan syair dengan tepat.
  2. Mengenalpasti maksud setiap rangkap da baris syair.
  3. Menganalisis gambaran masyarakat menerusi syair berkenaan

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Tradisional

Refleksi

Pelajar dapat mengesan gambaran masyarakat menerusi syair berkenaan.

  

1 comment:

  1. Cikgu,

    RPH yang disertakan kemas dan lengkap.
    Tahniah dan syabas.

    Happy teaching!

    ReplyDelete