RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 1 & 2
Hari /Tarikh | Isnin/3 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/ 6AK3 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15 |
Tajuk | Pengenalan Sukatan Tamadun Islam |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mengetahui sukatan pelajaran Tamadun Islam. |
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Teks Tamadun Dunia (Oxford-Fajar Bakti) |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti bidang kajian Tamadun Islam. |
Hari /Tarikh | Isnin/3 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:15 pagi |
Tajuk | Kesusasteraan Melayu Moden |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP) |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti jenis-jenis kesusastraan Melayu Moden dan menghuraikan fungsinya. |
Hari /Tarikh | Isnin/3 Januari 201 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 4S1 |
Masa/Tempoh | 11:30- 12:05 t.hari |
Orientasi Tingkatan 4 | |
Hari /Tarikh | Selasa hingga Khamis/4 - 6 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | -saya menghadiri Mesyuarat Pemeriksa Sejarah SPM di Unit Penilaian & Peperiksaan, Matang |
Hari /Tarikh | Jumaat/8 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/6AK5 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15 pagi |
Tajuk | Pantun Budi |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai Warisan Bangsa |
ABM | Teks Mutiara Sastera Melayu Tradisional |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan ciri-ciri pantun tradisional dan memahami konsep setiap ciri. |
Hari /Tarikh | Isnin/10 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/6AK3 |
Masa/Tempoh | 7:05- 8:15 pagi |
Tajuk | Masyarakat Arab Sebelum Kedatangan Islam |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati, Kegigihan |
ABM | Buku teks Tamadun Islam (Oxford- Fajar Bakti) |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti komposisi masyarakat yang ada di Semenanjung Tanah Arab.. |
Hari /Tarikh | Isnin/10 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Saster 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 - 9:25 |
Tajuk | Menganalisis "Cerpen Macam Gergaji Dua Mata" |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Teks Mutiara Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan peristiwa penting dan watak-watak dalam cerpen dan unsure berkaitan dengan watak dan perwatakan. |
Hari /Tarikh | Isnin/10 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 11:30 - 12:05 |
Tajuk | Masyarakat PraSejarah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan |
ABM | Buku teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar dapat memahami dan mengetahui maksud Prasejarah. |
Hari /Tarikh | Selasa/11 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 - 9:25 |
Tajuk | Menganalisis "Pantun Agama dan Pantun Adat" |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran,pelajar dapat;
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Teks Mutiara Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan peristiwa penting dan watak-watak dalam cerpen dan unsure berkaitan dengan watak dan perwatakan. |
Hari /Tarikh | Selasa/11 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/6AK3 |
Masa/Tempoh | 7:05- 8:15 pagi |
Tajuk | Masyarakat di Kota Makkah dan Madinah Sebelum Kedatangan Islam |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati, Kegigihan |
ABM | Buku teks Tamadun Islam (Oxford- Fajar Bakti) |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti dan membandingkan masyarakat di kedua-dua kota. |
Hari /Tarikh | Rabu/12 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 |
Tajuk | Tamadun Awal Dunia – Tamadun Mesir, Indus dan Hwang Ho. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. 2. 3. |
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Menghargai budaya bangsa, Kegigihan |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar memahami kewujudan Tamadun Awal Dunia |
Hari /Tarikh | Rabu/12 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 - 9:25 |
Tajuk | Menganalisis "Cerpen Buang Bangsa Buang Negara Keranamu Tuan" |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. 2. 3. |
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Teks Mutiara Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan peristiwa penting dan watak-watak dalam cerpen dan unsure berkaitan dengan watak dan perwatakan. |
Hari /Tarikh | Rabu/12 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 - 9:25 |
Tajuk | Menganalisis "Syair" |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran,pelajar dapat;
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Teks Mutiara Sastera Melayu Tradisional |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan gambaran masyarakat menerusi syair berkenaan. |
Hari /Tarikh | Khamis/13 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 10:55-11:30 |
Tajuk | Cikgu Rukiah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. 2. 3. |
Pendekatan | Mengesan maklumat, soal jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Menghargai budaya bangsa, Kegigihan |
ABM | Teks Mutiara Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar memahami jalan cerita dalam cerpen dan dapat menyusun plot dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Khamis/13 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/6AK3 |
Masa/Tempoh | 12:05 – 12:40 |
Tajuk | Hijrah dan Pembentukan Kerajaan Islam Madinah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. 2. 3. |
Pendekatan | Penerangan . mengalami dan menghayati |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat Menghormati, Kegigihan |
ABM | Teks Tamadun Islam |
Refleksi | Pelajar dapat memahami konsep Hijrah dan dapat menjawab soalan latihan |
Hari /Tarikh | Jumaat/14 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/6AK5 |
Masa/Tempoh | 7:05 - 8:15 pagi |
Tajuk | Menganalisis "Syair Perahu" |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran,pelajar dapat;
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Teks Mutiara Sastera Melayu Tradisional |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan gambaran masyarakat menerusi syair berkenaan. |
Cikgu,
ReplyDeleteRPH yang disertakan kemas dan lengkap.
Tahniah dan syabas.
Happy teaching!