RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 3
Hari /Tarikh | Isnin/17 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/ 6AK3 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15 |
Tajuk | Zaman Pemerintahan Nabi Muhammad s.a.w |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Teks Tamadun Dunia (Oxford-Fajar Bakti) |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti corak kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w yang mantap. |
Hari /Tarikh | Isnin/17 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:15 pagi |
Tajuk | Menganalisis Cerpen Harga Hidup |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP) |
Refleksi | Pelajar dapat melengkapkan penyusun grafik yang mengandungi tema, persoalan dan segala perkara yang membentuk cerpen tersebut. |
Hari /Tarikh | Isnin/17 Januari 201 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 4S1 |
Masa/Tempoh | 11:30- 12:05 t.hari |
Tajuk | Ciri-ciri Tamadun |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar dapat menghuraikan ciri tamadun dan dapat memberikan contoh yang sesuai. |
Hari /Tarikh | Selasa /18 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/ 6AK5 |
Masa | 8:15-9:25 pagi |
Tajuk | Sulalatus Salatin – Bab 1 |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai Warisan Bangsa |
ABM | Teks Sulalatus Salatin |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab sekurang-kurangnya 8 daripada 10 soalan yang dikemukakan guru dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Selasa/18 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/ 6AK3 |
Masa/Tempoh | 9:45 – 10:55 pagi |
Tajuk | Penghijrahan nabi Muhammad s.a.w |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . perbincangan, perbentangan |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Teks Tamadun Dunia (Oxford-Fajar Bakti) |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti kesan penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w. |
Hari /Tarikh | Rabu/19 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 4S1 |
Masa/Tempoh | 8:15- 9:25 pagi |
Tajuk | Proses Pembentukan Tamadun Dunia |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4, Peta Dunia |
Refleksi | Pelajar dapat menamakan 4 buah tamadun dengan tepat dan mengetahui lokasi kedudukannya |
Hari /Tarikh | Rabu/19 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:45 – 10:55 pagi |
Tajuk | Menganalisis Cerpen Tanah Bukit |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . perbincangan |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP) |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab 5 soalan pengukuhan yang dikemukakan. |
Hari /Tarikh | Rabu /19 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/ 6AK5 |
Masa | 12:05-12:40 t.hari |
Tajuk | Sulalatus Salatin – Kisah perjalanan Hendak Menakluk Negeri China |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai Warisan Bangsa |
ABM | Teks Sulalatus Salatin |
Refleksi | Pelajar memahami jalan cerita dan dapat menyusun peristiwa dengan urutan yang tepat. |
Hari /Tarikh | Khamis/20 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 10:55-11:30 pagi |
Tajuk | Menganalisis Cerpen-cerpen Zaman sebelum Kemerdekaan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . perbincangan |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP) |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan pengukuhan yang dikemukakan dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Khamis/20 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/ 6AK3 |
Masa/Tempoh | 12:05 – 12:40 t.hari |
Tajuk | Piagam Madinah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Toleransi |
ABM | Teks Tamadun Dunia (Oxford-Fajar Bakti) |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan Piagam Madinah. |
Hari /Tarikh | Jumaat/21Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/6AK5 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15 pagi |
Tajuk | Sulalatus Salatin –Kisah di Bukit Si Guntang |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Perbincangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai Warisan Bangsa |
ABM | Teks Mutiara Sastera Melayu Tradisional |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab dengan tepat daripada 8 soalan latihan yang dikemukakan. |
Hari /Tarikh | Sabtu/22 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/6AK3 |
Masa/Tempoh | 7:05- 8:15 pagi |
Tajuk | Pemerintahan Khulafa al-Rasyidin |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati, Kegigihan |
ABM | Buku teks Tamadun Islam (Oxford- Fajar Bakti) |
Refleksi | Pelajar mengenali 4 orang khalifah al-rasyidin dan menjelaskan latarbelakangnya.. |
Hari /Tarikh | Sabtu/22 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Saster 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 - 9:25 |
Tajuk | Menganalisis "Cerpen Kesementaraan" |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Teks Mutiara Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan peristiwa penting dan watak-watak dalam cerpen dan unsure berkaitan dengan watak dan perwatakan. |
Hari /Tarikh | Sabtu/22 Januari 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 11:30 - 12:05 |
Tajuk | Peningkatan Tamadun |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
ABM | Buku teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab dengan tepat 6 daripada 8 soalan dikemukakan. |
No comments:
Post a Comment