Friday, January 28, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 4

Hari /Tarikh

Isnin/24 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15

Tajuk

Zaman Pemerintahan Khalifa al-Rasyidin

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menghuraikan makna dan konsep pemerintahan Khalifah
  2. Mengenalpasti peranan khalifah.
  3. Memberikan contoh khaalifah dalam Khulafa al-Rasyidin

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Tamadun Dunia (Oxford-Fajar Bakti)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti konsep pemerintahan Khulafa al-rasyidin.

  
  

Hari /Tarikh

Isnin/24 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:15 pagi

Tajuk

Menganalisis Cerpen Kuntum Perdamaian

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan Tema dan persoaln yang menokong tema cerpen.
  2. Menyenaraikan watak dan perwatakannya.
  3. Mengenalpasti unsur konlik dalam cerpen ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat menyiapkan 6 daripada 8 soalan kefahaman dengan tepat.

  
  

Hari /Tarikh

Isnin/24 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

11:30- 12:05 t.hari

Tajuk

Peningkatan Tamadun

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan maksud peningkatan Tamadun.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh Tamadun yang meningkat.
  3. Mengenalpasti lokasi dan kedudukan tamadun berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh yang tepat tamadun yang dimaksudkan.

  
  

Hari /Tarikh

Selasa /25 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6AK5

Masa

8:15-9:25 pagi

Tajuk

Sulalatus Salatin – Bersumpah Berteguh Janji

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan peristiwa penting dalam kisah ini.
  2. Mengenlpasti dan menyenaraikan unsur kesaktian dalam bab ini.
  3. Menganalisis unsur pengajaran dalam bab ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai Warisan Bangsa

ABM

Teks Sulalatus Salatin

Refleksi

Pelajar dapat melengkapkan soalan berstruktur berkaitan kisah ini.

  

Hari /Tarikh

Selasa/25 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Perhimpunan Tingkatan 6

  

Hari /Tarikh

Rabu/26 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

8:15- 9:25 pagi

Tajuk

Peningkatan Aspek Politik dalam Tamadun

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan bentuk-bentuk pemerntahan dalam tamadun Yunani.
  2. Membanding dan bezakan pemerintahan dalam keempat-empat tamadun.
  3. Mengenalpasti keistimewaan setiapcorak pemerintahan .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4, Peta Dunia

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti maksud setiap satu corak pemerintahan dalam tamadun berkenaan

  

Hari /Tarikh

Rabu/26 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Menganalisis Cerpen Garis Panorama

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan latar dan gambaran suasana dalam cerpen ini.
  2. Menyenaraikan nilai dan memberikan contoh daripada cerpen ini.
  3. Menghubungkaitkan latar dengn kesesuaian Tema dan Persoalan.

Pendekatan

Penerangan . perbincangan

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat mengesan aspek dalaman dalam cerpen ini.

  

Hari /Tarikh

Rabu /26 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6AK5

Masa

12:05-12:40 t.hari

Tajuk

Sulalatus Salatin – Kisah Membunuh Ular Sakti Mona

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan kekuatan Ular Sakti Mona.
  2. Mengenlpasti dan menyenaraikan unsur kesaktian senjata Raja Suran
  3. Menganalisis unsur pengajaran dalam kisah ini.

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai Warisan Bangsa

ABM

Teks Sulalatus Salatin

Refleksi

Pelajar memahami jalan cerita dan dapat menyusun peristiwa dengan urutan yang tepat.

  

Hari /Tarikh

Khamis/27 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

10:55-11:30 pagi

Tajuk

Unsur gaya bahasa dalam Cerpen Garis Panorama

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan unsur-unsur gaya bahasa yang terdapat dalam cerpen ini.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh unsur gaya bahasa dalam cerpen berkenaan.
  3. Menganalisis keistimewaan bahasa dalam cerpen ini.

Pendekatan

Penerangan . perbincangan

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat menjawab soalan pengukuhan yang dikemukakan dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Khamis/27 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 t.hari

Tajuk

Pemerintahan Khalifah Muawiyah bin Abu Sufyan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan latar belakang khalifah ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan khalifah ini.
  3. Menganalisis sumbangan khalifah ini.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Toleransi

ABM

Teks Tamadun Dunia (Oxford-Fajar Bakti)

Refleksi

Pelajar dapat menjawab soalan pengukuhan dengan tepat.

  
  

Hari /Tarikh

Jumaat/28Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/6AK5

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Sulalatus Salatin –Kisah Jadi Anak Angkat Raja Perempuan Bintan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan kisah-kisah yang berlaku di Negara Bintan.
  2. Mengenalpasti unsur-unsur mitos dan keajaiban dalam peristiwa berkenaan.
  3. Menganalisis unsur pengajaran dalam cerita tersebut.

Pendekatan

Perbincangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai Warisan Bangsa

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Tradisional

Refleksi

Pelajar dapat menyelesaikan sekurang-kurangnya 5 daripada 6 soalan pengukuhan dengan tepat.

No comments:

Post a Comment