Friday, April 8, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 14

Hari /Tarikh

Isnin/4 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 4S1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

CRK – Pelajar diberi tugasan (latihan bercetak)

  
  

Hari /Tarikh

Isnin/4 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

12:05- 12:40 tengahari

Tajuk

CRK – Pelajar diberi tugasan (latihan bercetak)

  
  

Hari /Tarikh

Selasa/5 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

8:15- 9:25 pg

Tajuk

Perang Hunayn dan Perang Taif

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan latarbelakang perang tersebut.
  2. Menganalisis strategi Ketahanan dan Pertahanan dalam perang berkenaan.
  3. Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan ketenteraan berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Keberanian, Bekerjasama

ABM

Teks Sejarah Tamadun Islam

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh yang tepat perang yang dimaksudkan.

  
  

Hari /Tarikh

Selasa/5 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20 pagi

Tajuk

Bab 4 : Nabi Muhammad

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan latar belakang Nabi Muhammad.
  2. Mengenalpasti keperibadian mulia Nabi Muhammad.
  3. Memberikan contoh dan bukti keperibadian Nabi Muhammad dengan tepat.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Keikhlasan, Amanah

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan dengan tepat sifat-sifat terpuji Nabi Muhammad.

  

Hari /Tarikh

Rabu/6 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Bab 4 : Masyarakat Jahiliah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan maksud Jahiliah.
  2. Menjelaskan ciri-ciri masyarakat Jahiliah.
  3. Mengenalpasti contoh setiap ciri masyarakat.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Keimanan, Hormat-mengormti

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memahami dan menjawab soalan berkenaan dengan topik .

  

Hari /Tarikh

Rabu/6 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Sistem Pemerintahan dan Pentadbiran Zaman Khulafa al-Rasyidin.

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajaar dapat:

  1. Menyatakan corak pemerintahan 4 orang Khalifa al-Rasyidin.
  2. Menganalisis corak pemerintahan Khulafa' al-Rasyidin.
  3. Mengenalpasti sumbangan pemerintahan khalifah berkenaan mengikut zaman.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bertanggungjawab,

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan dengan tepat corak pemerintahan Khulafa al-Rasyidin dan ciri-ciri pentadbirannya.

  

Hari /Tarikh

Khamis/7 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 t.hari

Tajuk

Organisasi Ketenteraan dalam Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Manjelaskan jenis-jenis tentera dalam Islam.
  2. Menyenaraikan struktur pentadbiran tentera yang dipraktikkan dalam Islam.
  3. Menghuraikan kepentngan dan keberkesanan strategi berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Keberanian

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengetahui konsep Ketenteraan dan menyenaraikan 5 prinsip yang tepat..

  

Hari /Tarikh

Jumaat/8 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40 pagi

Tajuk

Alat Kelengkapan Tentera Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan fungsi Ketahanan dalam Islam.
  2. Menyenaraikan alat kelengkapan yang dipraktikkan dalam Islam.
  3. Menghuraikan kepentingan dan keberkesanan kelengkapan tentera berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Keberanian

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengetahui fungsi Ketahanan dan Kelengkapan Tentera dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/8 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:40 – 11:40 pagi

Tajuk

Organisasi tentera dalam Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan fungsi Ketahanan dalam Islam.
  2. Menyenaraikan alat kelengkapan yang dipraktikkan dalam Islam.
  3. Menghuraikan kepentingan dan keberkesanan kelengkapan tentera berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Keberanian

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengetahui fungsi Ketahanan dan Kelengkapan Tentera dengan tepat.


 

No comments:

Post a Comment