Thursday, April 21, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 16

Hari /Tarikh

Isnin/18 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 4S1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Perjanjian Aqabah I dan Perjanjian Aqabah II

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan isi kandungan kedua-dua perjanjian ini.
  2. Mengenalpasti perbezaan kandungan perjanjian berkenaan.
  3. Menganalisis kesan-kesan perjanjian berkenaan

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat menjawab dengan tepat soalan berkaitan topic ini .

  
  

Hari /Tarikh

Isnin/18 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

12:05- 12:40 tengahari

Tajuk

Reaksi Masyarakat Arab terhadap Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan reaksi terhadap l kehadiran agama ini.
  2. Menyatakan sebab reaksi berkenaan.
  3. Mengenalpasti golongan yang menerima ajaran ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan reaksi dan sebab setiap reaksi berkenaan dengan tepat.

  
  

Hari /Tarikh

Selasa/19 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

8:15- 9:25 pg

Tajuk

Tema 4: Konsep dan Prinsip Ekonomi Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan konsep Ekonomi Islam.
  2. Menganalisis dan membezakan konsep Ekonomi Islam dengan Ekonomi Konvensional berkenaan.
  3. Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan dasar pemerintahan kerajaan berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Keberanian, Bekerjasama

ABM

Teks Sejarah Tamadun Islam

Refleksi

Pelajar dapat memberikan konsep berkenaan dengan tepat.

  
  

Hari /Tarikh

Selasa/19 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20 pagi

Tajuk

Hijrah dan kepentingannya

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan konsep Hijrah mengikut perspsektif Islam dan Barat.
  2. Mengenalpasti sebab dan tujuan Hijrah .
  3. Menjelaskan kepentingan Hijrah .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya 5 tujuan Hijrah dan kepentingannya.

  

Hari /Tarikh

Rabu/20 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Penentangan Masyarakat Arab Quraisy terhadap Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan contoh pelbagai reaksi penentangan terhadap Islam oleh masyarakat Arab.
  2. Menjelaskan sebab-sebab setiap reaksi berkenaan .
  3. Mengenalpasti cara-cara nabi Muhammad menghadapi masalah.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Keimanan, Hormat-menghormati

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan reaksi yang tepat dan menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 cara mengatasinya.

  

Hari /Tarikh

Rabu/20 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Pemerintahan Kerajaan Abbasiyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajaar dapat:

  1. Menyatakan system pemerintahan kerajaan berkenaan.
  2. Mengenalpasti sumbangan pemerintahan khalifah dalam kerajaan berkenaan .
  3. Membanding dan membezakan corak pemerintahan kerajaan ini dengan kerajaan-kerajaan terdahulu.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bertanggungjawab,

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan persamaan dan perbezaan corak pemerintahan kerajaan ini dengan kerajaan terdahulu.

  

Hari /Tarikh

Khamis/21 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 t.hari

Tajuk

Baitulmal

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Manjelaskan maksud Baitulmal.
  2. Mengenlpasti fungsi-fungsi Baitulmal.
  3. Menjelaskan pelaksnaan Baitulmal mengkut zaman.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan sumber-sumber Baitulmal dan fungsi dengan tepat.


 

No comments:

Post a Comment