Thursday, April 28, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 17

Hari /Tarikh

Isnin/25 April 2011

 

Cuti peristiwa – Easter monday

  
  

Hari /Tarikh

Selasa/26 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

8:15- 9:25 pg

Tajuk

Tema 4: Fungsi dan kepentingn Baitulmal

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan Fungs-fungsi Baitulmal.
  2. Menganalisis kepentingan Baitulmal.
  3. Mengenalpasti pelaksanaan Baitulmal mengikut zaman.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Keberanian, Bekerjasama

ABM

Teks Sejarah Tamadun Islam

Refleksi

Pelajar dapat memberikan kepentingan Baitulmal kepada masyrakat dan negara.

  
  

Hari /Tarikh

Selasa/26 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20 pagi

Tajuk

Piagam Madinah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan ciri-ciri Piagam Madinah.
  2. Menyenaraikan isi kandungan Piagam Madinah
  3. Menjelaskan kepentingan Piagam Madinah .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bekerjasama

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan isi kandungan dan kepentingan Piagam Madinah dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Rabu/27 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Hijrah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan maksud dan konsep Hijrah.
  2. Menjelaskan sebab-sebab peristiwa Hijrah berkenaan .
  3. Mengenalpasti kepentingan Hijrah kepada masyarakat.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Keimanan, Hormat-menghormati

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan kepentingan Hijrah dan menjelaskan contoh pristiwa berkenaan dalam kehidupan sebenar pelajar.

  

Hari /Tarikh

Rabu/27 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Kerajaan Turki Uthmaniyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajaar dapat:

  1. Menyatakan system pemerintahan kerajaan berkenaan.
  2. Mengenalpasti sumbangan pemerintahan khalifah dalam kerajaan berkenaan .
  3. Membanding dan membezakan corak pemerintahan kerajaan ini dengan kerajaan-kerajaan terdahulu.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bertanggungjawab,

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan persamaan dan perbezaan corak pemerintahan kerajaan ini dengan kerajaan terdahulu.

  

Hari /Tarikh

Khamis/28 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 t.hari

Tajuk

Zakat

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Manjelaskan maksud Zakat.
  2. Mengenlpasti fungsi-fungsi Zakat.
  3. Menjelaskan pelaksnaan Zakat mengikut zaman.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan jenis zakat dan fungsinya dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/29 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 t.hari

Tajuk

Kharaj

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Manjelaskan maksud Kharaj.
  2. Mengenalpasti jenis-jenis Kharaj.
  3. Menjelaskan pelaksanaan Kharaj mengikut zaman.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan jenis Kharaj dan fungsinya dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/29 April 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 t.hari

Tajuk

Kerajaan Islam di India dan China

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Manjelaskan latarbelakang pembentukan kerajaan ini .
  2. Mengenlpasti corak pemerintahan kedua-dua kerjaan ini.
  3. Menjelaskan sumbangan kerajaan ini kepada perkembangan tamadun.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan jenis pemerintahan dan ciri-cirinya dengan tepat.


 

No comments:

Post a Comment