Friday, July 8, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 27

Hari /Tarikh

Isnin/4 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6RK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Tema 2 : 1. Perkembangan Negara Kota

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep Negara kota .
  2. Mengenalpasti ciri-ciri Negara kota.
  3. Menjelaskan contoh-contoh Negara kota dalam ketamadunan manusia

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  
  

Hari /Tarikh

Isnin/4 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1 /6AK3

Masa/Tempoh

10:55- 11:30 pagi

Tajuk

Tema 5 : Konsep Pendidikan Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui prinsip-prinsip pendidikan Islam.
  2. Mengenalpasti matlamat pendidikan Islam.
  3. Menjelaskan kepentingan penidikan dalam Islam .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan pendidikan Islam

  
  
  

Hari /Tarikh

Selasa/5 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Kaedah dan Perlaksanaan Pendidikan Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui kaedah-kaedah dalam pendidikan Islam .
  2. Mengenalpasti perlaksanaan pendidikan Islam .
  3. Menjelaskan kepentingan pendidikan Islam

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti berkaitan perlaksanaan pendidikan Islam dan dapat menjawab soalan dikemukakan dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Selasa/5 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Tema 2:1 : Perkembangan Negara Kota

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep Negara kota .
  2. Mengenalpasti ciri-ciri Negara kota.
  3. Menjelaskan contoh-contoh Negara kota dalam ketamadunan manusia

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Selasa/5 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 4S4

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 tengahari

Tajuk

Kerajaan Turki Uthmaniyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui latarbelakang pemerintahan kerajaan ini .
  2. Mengenlpasti khalifah-khalifah dalam kerajaan ini .
  3. Menjelaskan system pemerintahan dalam kerajaan ini.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti dan dapat memberikan contoh sumbangan kerajaan ini.

  

Hari /Tarikh

Rabu/6 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Tema 5 : Konsep dan Prinsip Pendidikan Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui prinsip-prinsip Pedidikan Islam.
  2. Mengenalpasti tujuan dan perlaksanaan Pendidikan Islam.
  3. Menjelaskan kepentingan Pendidikan Islam .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti cara perlaksanaan Pendidikan Islam dengan tepat

  

Hari /Tarikh

Rabu/6 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20 pagi

Tajuk

Kerajaan Turki Uthmaniyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui latarbelakang pembentukan kerajaan ini .
  2. Menjelaskan system pemerintahan kerajaan ini.
  3. Menjelaskan contoh setiap sumbangan kerajaan ini .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti latarbelakang kerajaan serta sumbangannya.

  

Hari /Tarikh

Rabu/6 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Tema 5 : Perkembangan Pendidikan Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui ciri pendidikan mengikut tahap dan zaman .
  2. Mengenalpasti perkembangan pendidikan Islam dalam satu-satu zaman .
  3. Membandingkan ciri pendidikan mengikut zaman.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri pendidikan dalam Islam mengikut zaman.

  

Hari /Tarikh

Khamis/7 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Perkembangan Negara Kota di Mesopotamia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui contoh Negara kota di Mesopotamia.
  2. Mengenalpasti ciri-ciri Negara kota Mesopotamia.
  3. Menghuraikan setiap ciri Negara kota dalam ketamadunan manusia

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Khamis/7 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55

Tajuk

Tema 5 : Perkembangan Pendidikan Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui ciri pendidikan mengikut tahap dan zaman .
  2. Mengenalpasti perkembangan pendidikan Islam dalam satu-satu zaman .
  3. Membandingkan ciri pendidikan mengikut zaman.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat membuat perbandingan perkembangan Pendidikan Islam mengikut zaman

  

Hari /Tarikh

Khamis/7 Julai 2011

Matapelajaran/Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

11:30 – 12:40 t.hari

Tajuk

Pertembungan Tamadun dan Kesan-kesannya

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan maksud pertembungan tamadun .
  2. Mengenalpasti cara-cara pertembungan tamadun .
  3. Menganalisis kesan pertembungan tamadun.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti contoh-cntoh pertembungan tamadun.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/8 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Perkembangan Negara Kota di Mesopotamia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui contoh Negara kota di Mesopotamia.
  2. Mengenalpasti ciri-ciri Negara kota Mesopotamia.
  3. Menghuraikan setiap ciri Negara kota dalam ketamadunan manusia

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti contoh-contoh setiap ciri Negara kota dengan tepat

  

Hari /Tarikh

Jumaat/8 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 t.hari

Tajuk

Pertembungan Tamadun dan Kesan-kesannya

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan maksud pertembungan tamadun .
  2. Mengenalpasti cara-cara pertembungan tamadun .
  3. Menganalisis kesan pertembungan tamadun.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti contoh pertembungan tamadun berkenaan.

No comments:

Post a Comment