Friday, July 15, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 28

Hari /Tarikh

Isnin/11 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6RK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Tema 2 : 1. Perkembangan Empayar

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep Empayar .
  2. Mengenalpasti ciri-ciri empayar.
  3. Menjelaskan contoh-contoh empayar dalam ketamadunan manusia

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  
  

Hari /Tarikh

Isnin/11 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1 /6AK3

Masa/Tempoh

10:55- 11:30 pagi

Tajuk

Tema 5 : Pendidikan Islam di India

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui prinsip-prinsip pendidikan Islam di India.
  2. Mengenalpasti jenis-jenis pendidikan Islam dilaksanakan di India.
  3. Menjelaskan kepentingan pendikan Islam dalam kerajaan Islam di India .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan pendidikan Islam

  
  
  

Hari /Tarikh

Selasa/12 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Pendidikan Islam di Alam Melayu

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui kaedah-kaedah dalam pendidikan Islam di Alam Melayu .
  2. Mengenalpasti perlaksanaan pendidikan Islam itu.
  3. Menjelaskan peranan kerajaan-kerajaan di Asia Tenggara melaksanakan Pendidikan Islam

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti berkaitan perlaksanaan pendidikan Islam dan dapat menjawab soalan dikemukakan dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Selasa/12 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Tema 2:1 : Perkembangan Empayar

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep empayar .
  2. Mengenalpasti ciri-ciri empayar.
  3. Menjelaskan contoh-contoh empayar dalam ketamadunan manusia

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Selasa/12 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 4S4

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 tengahari

Tajuk

Kesan Pertembungan Tamadun

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui contoh-contoh pertembungan tamadun .
  2. Mengenalpasti cara-cara pertembungan tamadun berlaku .
  3. Menjelaskan kesan berlakunya pertembungan

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti dan dapat memberikan contoh pertembungan tamadun.

  

Hari /Tarikh

Rabu/13 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Tema 5 : Pendidikan Islam di Alam Melayu

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui prinsip-prinsip pendidikan Islam di India.
  2. Mengenalpasti jenis-jenis pendidikan Islam dilaksanakan di India.
  3. Menjelaskan kepentingan pendikan Islam dalam kerajaan Islam di India .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti cara perlaksanaan Pendidikan Islam dengan tepat

  

Hari /Tarikh

Rabu/13 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20 pagi

Tajuk

Kesan Pertembungan Tamadun

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui contoh-contoh pertembungan tamadun .
  2. Mengenalpasti cara-cara pertembungan tamadun berlaku .
  3. Menjelaskan kesan berlakunya pertembungan

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti latarbelakang kerajaan serta sumbangannya.

  

Hari /Tarikh

Rabu/13 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Kepentingan Pendidikan dalam Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui kepentingan tamadun dalam Islam .
  2. Mengenalpasti perkembangan pendidikan Islam dalam satu-satu zaman .
  3. Membandingkan ciri pendidikan mengikut zaman.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri pendidikan dalam Islam mengikut zaman.

  

Hari /Tarikh

Khamis/14 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Perkembangan Empayar Dalam Tamadun Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui contoh empayar dalam Tamadun dunia.
  2. Mengenalpasti ciri-ciri empayar berkenaan.
  3. Menghuraikan setiap ciri empayar berkenaan dalam ketamadunan manusia

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Khamis/14 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Tema 5 : Pendidikan Islam di Alam Melayu

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui prinsip-prinsip pendidikan Islam di India.
  2. Mengenalpasti jenis-jenis pendidikan Islam dilaksanakan di India.
  3. Menjelaskan kepentingan pendikan Islam dalam kerajaan Islam di India .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat membuat perbandingan perkembangan Pendidikan Islam mengikut zaman

  

Hari /Tarikh

Khamis/14 Julai 2011

Matapelajaran/Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

11:30 – 12:40 t.hari

Tajuk

Bab 7: Islam di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan latarbelakang kedatangan Islam di Asia Tenggara .
  2. Mengenalpasti teori-teori berkaitan peristiwa berkenaan .
  3. Menganalisis bukti dan contoh yang menyokong teori berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti contoh dan bukti yang tepat.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/15 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Perkembangan Empayar Dalam Tamadun Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui contoh empayar dalam Tamadun dunia.
  2. Mengenalpasti ciri-ciri empayar berkenaan.
  3. Menghuraikan setiap ciri empayar berkenaan dalam ketamadunan manusia

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti contoh-contoh setiap ciri Negara kota dengan tepat

  

Hari /Tarikh

Jumaat/15 Julai 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:40pagi

Tajuk

Bab 7: Islam di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan latarbelakang kedatangan Islam di Asia Tenggara .
  2. Mengenalpasti teori-teori berkaitan peristiwa berkenaan .
  3. Menganalisis bukti dan contoh yang menyokong teori berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti contoh dan bukti yang menyokong teori berkenaan.

No comments:

Post a Comment