Friday, January 28, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 4

Hari /Tarikh

Isnin/24 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15

Tajuk

Zaman Pemerintahan Khalifa al-Rasyidin

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menghuraikan makna dan konsep pemerintahan Khalifah
  2. Mengenalpasti peranan khalifah.
  3. Memberikan contoh khaalifah dalam Khulafa al-Rasyidin

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Tamadun Dunia (Oxford-Fajar Bakti)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti konsep pemerintahan Khulafa al-rasyidin.

  
  

Hari /Tarikh

Isnin/24 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:15 pagi

Tajuk

Menganalisis Cerpen Kuntum Perdamaian

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan Tema dan persoaln yang menokong tema cerpen.
  2. Menyenaraikan watak dan perwatakannya.
  3. Mengenalpasti unsur konlik dalam cerpen ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat menyiapkan 6 daripada 8 soalan kefahaman dengan tepat.

  
  

Hari /Tarikh

Isnin/24 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

11:30- 12:05 t.hari

Tajuk

Peningkatan Tamadun

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan maksud peningkatan Tamadun.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh Tamadun yang meningkat.
  3. Mengenalpasti lokasi dan kedudukan tamadun berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh yang tepat tamadun yang dimaksudkan.

  
  

Hari /Tarikh

Selasa /25 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6AK5

Masa

8:15-9:25 pagi

Tajuk

Sulalatus Salatin – Bersumpah Berteguh Janji

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan peristiwa penting dalam kisah ini.
  2. Mengenlpasti dan menyenaraikan unsur kesaktian dalam bab ini.
  3. Menganalisis unsur pengajaran dalam bab ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai Warisan Bangsa

ABM

Teks Sulalatus Salatin

Refleksi

Pelajar dapat melengkapkan soalan berstruktur berkaitan kisah ini.

  

Hari /Tarikh

Selasa/25 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Perhimpunan Tingkatan 6

  

Hari /Tarikh

Rabu/26 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

8:15- 9:25 pagi

Tajuk

Peningkatan Aspek Politik dalam Tamadun

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan bentuk-bentuk pemerntahan dalam tamadun Yunani.
  2. Membanding dan bezakan pemerintahan dalam keempat-empat tamadun.
  3. Mengenalpasti keistimewaan setiapcorak pemerintahan .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4, Peta Dunia

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti maksud setiap satu corak pemerintahan dalam tamadun berkenaan

  

Hari /Tarikh

Rabu/26 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Menganalisis Cerpen Garis Panorama

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan latar dan gambaran suasana dalam cerpen ini.
  2. Menyenaraikan nilai dan memberikan contoh daripada cerpen ini.
  3. Menghubungkaitkan latar dengn kesesuaian Tema dan Persoalan.

Pendekatan

Penerangan . perbincangan

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat mengesan aspek dalaman dalam cerpen ini.

  

Hari /Tarikh

Rabu /26 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6AK5

Masa

12:05-12:40 t.hari

Tajuk

Sulalatus Salatin – Kisah Membunuh Ular Sakti Mona

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan kekuatan Ular Sakti Mona.
  2. Mengenlpasti dan menyenaraikan unsur kesaktian senjata Raja Suran
  3. Menganalisis unsur pengajaran dalam kisah ini.

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai Warisan Bangsa

ABM

Teks Sulalatus Salatin

Refleksi

Pelajar memahami jalan cerita dan dapat menyusun peristiwa dengan urutan yang tepat.

  

Hari /Tarikh

Khamis/27 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

10:55-11:30 pagi

Tajuk

Unsur gaya bahasa dalam Cerpen Garis Panorama

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan unsur-unsur gaya bahasa yang terdapat dalam cerpen ini.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh unsur gaya bahasa dalam cerpen berkenaan.
  3. Menganalisis keistimewaan bahasa dalam cerpen ini.

Pendekatan

Penerangan . perbincangan

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat menjawab soalan pengukuhan yang dikemukakan dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Khamis/27 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 t.hari

Tajuk

Pemerintahan Khalifah Muawiyah bin Abu Sufyan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan latar belakang khalifah ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan khalifah ini.
  3. Menganalisis sumbangan khalifah ini.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Toleransi

ABM

Teks Tamadun Dunia (Oxford-Fajar Bakti)

Refleksi

Pelajar dapat menjawab soalan pengukuhan dengan tepat.

  
  

Hari /Tarikh

Jumaat/28Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/6AK5

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Sulalatus Salatin –Kisah Jadi Anak Angkat Raja Perempuan Bintan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan kisah-kisah yang berlaku di Negara Bintan.
  2. Mengenalpasti unsur-unsur mitos dan keajaiban dalam peristiwa berkenaan.
  3. Menganalisis unsur pengajaran dalam cerita tersebut.

Pendekatan

Perbincangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai Warisan Bangsa

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Tradisional

Refleksi

Pelajar dapat menyelesaikan sekurang-kurangnya 5 daripada 6 soalan pengukuhan dengan tepat.

Saturday, January 22, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 3

Hari /Tarikh

Isnin/17 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15

Tajuk

Zaman Pemerintahan Nabi Muhammad s.a.w

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan keperibadian mulia nabi Muhammad s.a.w
  2. Mengenalpasti corak kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w
  3. Menganalisis kepentingan kepimpinn yang berwibawa berdasarkan Pemerintahan Nabi Muhammad s.a.w

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Tamadun Dunia (Oxford-Fajar Bakti)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti corak kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w yang mantap.





Hari /Tarikh

Isnin/17 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:15 pagi

Tajuk

Menganalisis Cerpen Harga Hidup

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan Tema dan persoaln yang menokong tema cerpen.
  2. Menyenaraikan watak dan perwatakannya.
  3. Menghubungkaitkan watak dengan kesesuaian Tema dan Persoalan.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat melengkapkan penyusun grafik yang mengandungi tema, persoalan dan segala perkara yang membentuk cerpen tersebut.





Hari /Tarikh

Isnin/17 Januari 201

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

11:30- 12:05 t.hari

Tajuk

Ciri-ciri Tamadun

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan maksud Tamadun mengikut perspektif Barat dan Islam.
  2. Menyenaraikan 6 ciri-ciri Tamadun.
  3. Menghuraikan makna setiap satu ciri tamadun.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan ciri tamadun dan dapat memberikan contoh yang sesuai.





Hari /Tarikh

Selasa /18 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6AK5

Masa

8:15-9:25 pagi

Tajuk

Sulalatus Salatin – Bab 1

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan asal-usul keturunan Raja Iskandar Zukarnain.
  2. Mengenlpasti dan menyenaraikan unsur kesaktian dan mitos dalam bab ini.
  3. Menganalisis unsur pengajaran dalam bab ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai Warisan Bangsa

ABM

Teks Sulalatus Salatin

Refleksi

Pelajar dapat menjawab sekurang-kurangnya 8 daripada 10 soalan yang dikemukakan guru dengan tepat.



Hari /Tarikh

Selasa/18 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Penghijrahan nabi Muhammad s.a.w

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan makna dan konsep Hijrah
  2. Mengenalpasti sebab-sebab penghijrhan Nai Muhammad s.a.w
  3. Menganalisis kepentingan Hijrah Nabi Muhammad s.a.w

Pendekatan

Penerangan . perbincangan, perbentangan

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Tamadun Dunia (Oxford-Fajar Bakti)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kesan penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w.



Hari /Tarikh

Rabu/19 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

8:15- 9:25 pagi

Tajuk

Proses Pembentukan Tamadun Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan lokasi terbentuknya tamadun Dunia.
  2. Memplotkan pada peta lokasi yang tepat setiap satu tamadun.
  3. Menghuraikan proses terbentuknya setiap satu tamadun dengan tepat.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4, Peta Dunia

Refleksi

Pelajar dapat menamakan 4 buah tamadun dengan tepat dan mengetahui lokasi kedudukannya



Hari /Tarikh

Rabu/19 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Menganalisis Cerpen Tanah Bukit

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan latar dan gambaran suasana dalam cerpen ini.
  2. Menyenaraikan nilai dan memberikan contoh daripada cerpen ini.
  3. Menghubungkaitkan latar dengn kesesuaian Tema dan Persoalan.

Pendekatan

Penerangan . perbincangan

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat menjawab 5 soalan pengukuhan yang dikemukakan.



Hari /Tarikh

Rabu /19 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6AK5

Masa

12:05-12:40 t.hari

Tajuk

Sulalatus Salatin – Kisah perjalanan Hendak Menakluk Negeri China

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan peristiwa perjalanan Raja Suran secara kronologi.
  2. Mengenlpasti dan menyenaraikan unsur kesaktian dan mitos dalam bab ini.
  3. Menganalisis unsur pengajaran dalam kisah ini.

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai Warisan Bangsa

ABM

Teks Sulalatus Salatin

Refleksi

Pelajar memahami jalan cerita dan dapat menyusun peristiwa dengan urutan yang tepat.



Hari /Tarikh

Khamis/20 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

10:55-11:30 pagi

Tajuk

Menganalisis Cerpen-cerpen Zaman sebelum Kemerdekaan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan tema-tema cerpen yang dihasilkan pada tahap ini.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh cerpen berkenaan daripada teks Mutiara Sastera.
  3. Menganalisis structural ceren-cerpen zaman ini.

Pendekatan

Penerangan . perbincangan

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat menjawab soalan pengukuhan yang dikemukakan dengan tepat.



Hari /Tarikh

Khamis/20 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 t.hari

Tajuk

Piagam Madinah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan makna Piagam Madinah
  2. Mengenalpasti ciri-ciri Piagam ini
  3. Menganalisis kepentingan Piagam Madinah dalam pemerintahan dan pentadbiran Negara Madinah

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Toleransi

ABM

Teks Tamadun Dunia (Oxford-Fajar Bakti)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan Piagam Madinah.





Hari /Tarikh

Jumaat/21Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/6AK5

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Sulalatus Salatin –Kisah di Bukit Si Guntang

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan kisah-kisah yang berlaku di Bukit Si Guntang.
  2. Mengenalpasti unsur-unsur mitos dan keajaiban dalam peristiwa berkenaan.
  3. Menganalisis unsur nilai dalam cerita tersebut.

Pendekatan

Perbincangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai Warisan Bangsa

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Tradisional

Refleksi

Pelajar dapat menjawab dengan tepat daripada 8 soalan latihan yang dikemukakan.





Hari /Tarikh

Sabtu/22 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

7:05- 8:15 pagi

Tajuk

Pemerintahan Khulafa al-Rasyidin

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan keempat-empat orang Khalifah a-Rasyidin.
  2. Mengenalpasti sumbangan setiap seorang Khalifah dalam pemerintahannya .
  3. Membanding pemerintahan kempt-empat orng khalifah.

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati, Kegigihan

ABM

Buku teks Tamadun Islam (Oxford- Fajar Bakti)

Refleksi

Pelajar mengenali 4 orang khalifah al-rasyidin dan menjelaskan latarbelakangnya..





Hari /Tarikh

Sabtu/22 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Saster 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 - 9:25

Tajuk

Menganalisis "Cerpen Kesementaraan"

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menceritakan peristiwa penting dalam cerpen ini.
  2. Mengenalpasti unsur latar cerita ini.
  3. Menganalisis unsur pengajaran daripada cerpen ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengesan peristiwa penting dan watak-watak dalam cerpen dan unsure berkaitan dengan watak dan perwatakan.



Hari /Tarikh

Sabtu/22 Januari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

11:30 - 12:05

Tajuk

Peningkatan Tamadun

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyenaraikan contoh-contoh Tamadun yang terlibat.
  2. Mengenalpasti lokasi setia satu tamaun berkenaan.
  3. Menyenaraikan ciri-ciri setiap satu tamadun berkenaan

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

ABM

Buku teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat menjawab dengan tepat 6 daripada 8 soalan dikemukakan.