RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 14
Hari /Tarikh
|
Isnin
/1 April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Pencapaian Sains dan Teknologi dalm Tamadun Dunia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
ciptaan sains dan teknologi dalam tamadun Yunani, Rom, China dan India.
2. Mencari
maklumat dan menjelaskan keistimewaan setiap ciptaan berkenaan .
3. Menganalisis
itu. Kepentingan sains dan teknologi kepada masyarakat.
|
Pendekatan
|
Penerangan,
perbincangan, mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerajinan,
Ketelitian
|
ABM
|
Buku
rujukan sejarah tempatan
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menganalisis kepentingan sains dan teknologi.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/1 April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Pembangunan Ekonomi masyarakat
Arab
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
maksud dan konsep ekonomi.
2. Menyenaraikan
aktiviti ekonomi masyarakat Arab .
3. Menganalisis
Kepentingan ekonomi kepada masyarakat.
|
Pendekatan
|
Penerangan,
perbincangan, mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerajinan,
Ketelitian
|
ABM
|
Buku
rujukan sejarah tempatan
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti aktiviti-aktiviti ekonomi masyarakat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/2
April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Aktiviti Ekonomi di Zaman
Rasulullah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
aktiviti ekonomi di zaman ini.
2. Mencari
maklumat tentang setiap aktiviti ekonomi berkenaan .
3. Membandingkan
ciri-ciri ekonomi Islam dengan barat.
|
Pendekatan
|
Penerangan,
perbincangan, mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerajinan,
Ketelitian
|
ABM
|
Buku
rujukan sejarah tempatan
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menganalisis ciri—ciri ekonomi Islam.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/3
April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Prinsip Ekonomi Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
prinsip-prinsip ekonomi Islam.
2. Menghuraikan
prinsip-prinsip ekonomi Islam .
3. Membandingkan
prinsip ekonomi Islam dengan barat.
|
Pendekatan
|
Penerangan,
mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerajinan,
Ketelitian
|
ABM
|
Buku
rujukan sejarah tempatan
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menganalisis prinsip-prinsip
ekonomi Islam.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/4
April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
PBS – Membuat Esei
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar membuat esei kajian secara individu
|
Pendekatan
|
Perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerajinan,
Ketelitian
|
ABM
|
Buku
rujukan sejarah tempatan
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengemukakan contoh yang tepat untuk setiap hujah diberi
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/4 April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Agama dan Ajaran di Dunia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
agama dan ajaran besar yang terdapat di dunia
2. Menghuraikan
prinsip-prinsip dalam setiap agama dan ajaran berkenaan.
3. Menjelaskan
kepentingan agama dan kepercayaan kepada tamadun manusia.
|
Pendekatan
|
Penerangan,
perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerajinan,
Ketelitian
|
ABM
|
Buku
teks sejarah tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menganalisis sumbangan agama kepada masyarakat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/5
April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
PBS
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar membuat esei kajian secara individu
|
Pendekatan
|
Penerangan,
mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerajinan,
Ketelitian
|
ABM
|
Manual
PBS terbitan MPM
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menulis esei kajian lengkap dengan contohnya.
|
No comments:
Post a Comment