RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 26
dan 27
Hari /Tarikh
|
Isnin
/24 hingga 28 Jun 2013
|
Karnival
Sukan Tahunan sekolah
|
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/1 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Khalifah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
maksud dan konsep khalifah.
2. Menyenaraikan
cara dan kaedah permilihan Khalifah.
3. Menghuraikan
tugas-tugas Khalifah.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Bertanggungjawab
|
ABM
|
Buku
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan kaedah perlantikan Khalifah dengan tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/1 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Institusi Pemerintahan Beraja
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
maksud dan konsep pemerintahan Beraja
2. Menyenaraikan
ciri-ciri pemerintahan ini..
3. Mencari
maklumat mengenai pemerintahan ini dalam tamadun China dan Rusia
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Sejarah
Tamadun Dunia (Oxford))
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan kepentingan pemerintahan beraja.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/1 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Transformasi Masyarakat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
latarbelakang kedatangan kuasa Barat di tanahar kita
2. Mengenalpasti
cara kuasa Barat menguasai tanah air ini.
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sejarah Malaysia (Sarjana)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan dengan tepat kuasa Barat yang telah menguasai tanahair kita
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/2 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15-9:45
pagi
|
Tajuk
|
Sistem Beraja di Rusia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
asa-usul sistem beraja di Rusia.
2. Mengesan
fungsi dan peranan Raja di Russia.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti fungsi dan peranan Raja dengan tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/2
Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Penentangan Masyarakat Tempatan di
Negeri-negeri Melayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti sebab penentangan masyarakat tempatan .
2. Menghuraikan
dengan lengkap peristiwa penentangan di negeri-negeri yang terlibat .
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menceritakan dengan tepat peristiwa penentangan di negeri yang
terlibat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/3
Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Penentangan di Sabah dan Sarawak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
reaksi masyarakat tempatan d Sabah dan Sarawak .
2. Menghuraikan
sebab wujudnya reaksi berkenaan.
3. Memberikan
kesan penentangan tersebut.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan tanahair, Bekerjasama
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 sebab penentangan terhadap kuasa
Barat di Sabah dan Sarawak.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/3 Julai 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45-11:30
pagi
|
Tajuk
|
Sistem
Pembesar di China
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
ciri sistem Pembesar di China.
2. Mengesan
fungsi Pembesar dalam pentadbiran.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Amanah
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti fungsi Pembesar di China dan dapat menyenaraikan
perbezaannya dengan Negara kita sendiri
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/4
Julai 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Sistem
Pembesar di Russia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
ciri sistem Pembesar di Russia.
2. Mengesan
fungsi Pembesar dalam pentadbiran.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Amanah
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti fungsi Pembesar di Russia dan dapat menyenaraikan
perbezaannya dengan Negara kita sendiri
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/4
Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Pengubahsuaian Pentadbiran oleh
Barat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
Perubahan dalam aspek politik dibuat
oleh Barat.
2. Mengesan
contoh perubahan berkenaan
3. Mengenalpasti
perbezaan dan persamaan pentadbiran sebelum dan selepas kedatangan Barat.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerjasama,
Cintakan tanahair.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat perbandingan pentadbiran Barat dan tempatan
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/4 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Khalifah al-Rasyidin
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
senarai Khalifah al-Rasyidin.
2. Mengesan
sumbangan setiap seorang khalfah berkenaan.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Bertanggungjawab.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sumbangan setiap orang khalifah.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/5
Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
Tindakbalas terhadap masyarakat
Tempatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
perubahan yang dibuat oleh British ekoran penentangan masyarakat.
2. Mengesan
aspek-aspek yang diubah.
3. Mengenalpasti
reaksi masyarakat tempatan terhadap perubahan pentadbiran .
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sarjana- Sejarah Malaysia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kelemahan dan kelebihan perubahan pentadbiran.
|
No comments:
Post a Comment