Wednesday, July 10, 2013

RPH Minggu 26 & 27



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 26 dan 27


Hari /Tarikh
Isnin /24  hingga 28 Jun 2013

Karnival Sukan Tahunan sekolah


Hari /Tarikh
Isnin /1 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Khalifah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti maksud dan konsep khalifah.
2.       Menyenaraikan cara dan kaedah permilihan Khalifah.
3.       Menghuraikan tugas-tugas Khalifah.

Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Hormat-menghormati, Bertanggungjawab
ABM
Buku Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan kaedah perlantikan Khalifah dengan tepat.


Hari /Tarikh
Isnin /1 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Institusi Pemerintahan Beraja
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti maksud dan konsep pemerintahan Beraja
2.       Menyenaraikan ciri-ciri pemerintahan ini..
3.       Mencari maklumat mengenai pemerintahan ini dalam tamadun  China dan Rusia
Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Sejarah Tamadun Dunia (Oxford))
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan kepentingan pemerintahan beraja.


Hari /Tarikh
Isnin /1 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05-12:40
Tajuk
Transformasi Masyarakat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menyatakan latarbelakang kedatangan kuasa Barat di tanahar kita
2.       Mengenalpasti cara kuasa Barat menguasai tanah air ini.

Pendekatan
Penerangan guru, soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku Rujukan Sejarah Malaysia (Sarjana)
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan dengan tepat kuasa Barat yang telah menguasai tanahair kita


Hari /Tarikh
Selasa /2 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15-9:45 pagi
Tajuk
Sistem Beraja di Rusia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti asa-usul  sistem beraja di Rusia.
2.       Mengesan fungsi dan peranan Raja di Russia.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti fungsi dan peranan Raja dengan tepat.


Hari /Tarikh
Selasa/2 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 tengahari
Tajuk
Penentangan Masyarakat Tempatan di Negeri-negeri Melayu
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  sebab penentangan masyarakat tempatan .
2.       Menghuraikan dengan lengkap peristiwa penentangan di negeri-negeri  yang terlibat .
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Cintakan tanahair
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat menceritakan dengan tepat peristiwa penentangan di negeri yang terlibat.


Hari /Tarikh
Rabu/3 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Penentangan di Sabah dan Sarawak
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti reaksi masyarakat tempatan d Sabah dan Sarawak .
2.       Menghuraikan sebab wujudnya reaksi berkenaan.
3.       Memberikan kesan  penentangan tersebut.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
 Cintakan tanahair, Bekerjasama
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 sebab penentangan terhadap kuasa Barat di Sabah dan Sarawak.


Hari /Tarikh
Rabu/3  Julai 2013
Mata pelajaran/Kelas
Sejarah/6RK3
Masa/Tempoh
9:45-11:30 pagi
Tajuk
Sistem Pembesar di China
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti ciri sistem Pembesar di China.
2.       Mengesan fungsi Pembesar dalam pentadbiran.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan Amanah
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti fungsi Pembesar di China dan dapat menyenaraikan perbezaannya dengan Negara kita sendiri


Hari /Tarikh
Khamis/4 Julai 2013
Mata pelajaran/Kelas
Sejarah/6RK3
Masa/Tempoh
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Sistem Pembesar di Russia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti ciri sistem Pembesar di Russia.
2.       Mengesan fungsi Pembesar dalam pentadbiran.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan Amanah
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti fungsi Pembesar di Russia dan dapat menyenaraikan perbezaannya dengan Negara kita sendiri


Hari /Tarikh
Khamis/4 Julai  2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Pengubahsuaian Pentadbiran oleh Barat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti Perubahan dalam aspek politik  dibuat oleh Barat.
2.       Mengesan contoh perubahan berkenaan
3.       Mengenalpasti perbezaan dan persamaan pentadbiran sebelum dan selepas kedatangan Barat.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Kerjasama, Cintakan tanahair.
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat membuat perbandingan pentadbiran Barat dan tempatan


Hari /Tarikh
Khamis /4  Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
10:55  - 11:30 pagi
Tajuk
Khalifah al-Rasyidin
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti senarai Khalifah al-Rasyidin.
2.       Mengesan sumbangan setiap seorang khalfah berkenaan.

Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Keberanian, Bertanggungjawab.
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti sumbangan setiap orang khalifah.


Hari /Tarikh
Jumaat/5 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
8:15-9:25 pagi
Tajuk
Tindakbalas terhadap masyarakat Tempatan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti perubahan yang dibuat oleh British ekoran penentangan masyarakat.
2.       Mengesan aspek-aspek yang diubah.
3.       Mengenalpasti reaksi masyarakat tempatan terhadap perubahan pentadbiran .
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Cintakan tanahair
ABM
Buku Rujukan Sarjana- Sejarah Malaysia
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti kelemahan dan kelebihan perubahan pentadbiran.


No comments:

Post a Comment