RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 29
Hari /Tarikh
|
Isnin
/15 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Kerajaan Turki Uthmaniyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
latarbelakang pembentukan kerajaan ini.
2. Menyenaraikan
pemerintahan khalifah dalam kerajaan ini.
3. Menghuraikan
sumbangan kerajaan ini.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab, Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan sumbangan kerajaan ini dengan tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/15 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Asal-usul Amerika Syarikat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
latarbelakang Amerika Syarikat.
2. Mengenalpasti
kewujudan orang Inggeris di Amerika Syarikat.
3. Mencari
maklumat tentang kewujudan koloni Inggeris di Amerika
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Sejarah
Tamadun Dunia (Oxford))
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan kepentingan sistem
pemerintahan kepada negara.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/15 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Tutorial : Masyarakat Pelbagai
kaum
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
konsep Masyarakat di Malaysia.
2. Mengenalpasti
factor kemunculan Masyarakat Majmuk di
Malaysia.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
pelajar, soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sejarah Malaysia (Sarjana)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan konsep masyarakat majmuk dan memberikan contoh yang tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/16 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15-9:45
pagi
|
Tajuk
|
Perang Kemerdekaan Amerika
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
factor-faktor pencetus Perang ini
2. Mengesan
perkembanga peristiwa Perang ini.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti peristiwa-peristiwa penting perang ini dengan tepat..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/16
Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Penghijrahan Masyarakat Malaysia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti faktor penghijrahan imigran ke Malaysia .
2. Menyatakan
cara penghijrahan ke Malaysia
3. Menghuraikan
kesan penghijrahan berkenaan .
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan factor-faktor penghijrahan dengan tepat beserta contoh
yang tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/17
Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Gerakan Nasionalsme
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
konsep Nasionalisme .
2. Menghuraikan
gerakan Nasionalisme yang berlaku di tanahair.
3. Memberikan
sebab kemunculan Nasionalisme di Negeri Melayu.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama, Kegigihan
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 sebab kemunculan Nasionalisme.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/17 Julai 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45-11:30
pagi
|
Tajuk
|
Dasar
Dalam dan Luar Negeri Republik Perancis
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
reformasi Sosial dilakukan .
2. Menghuraikan
Dasar Luar kerajaan berkenaan.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Amanah
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kepentingan dasar
yang sitematik dalam pemerintahan negara.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/
18 Julai 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Orang
Inggeris di Amerika Syarikat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
asal-usul kehadiran orang Inggeris di
Amerika Syarikat.
2. Menghuraikan
sebab kedatangan orang Inggeris di Amerika Syarikat
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Hormat menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sebab kejayaan orang Inggeris di Amerika Syarikat
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/
18 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Kegiatan Pertanian Dagangan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
Perubahan aktiviti pertanian.
2. Mengesan perubahan ekonomi berkenaan
3. Mengenalpasti
perbezaan dan persamaan aktiviti ekonomi pertanian sebelum dan selepas
kedatangan Barat.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerjasama,
Cintakan tanahair.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat perbandingan aktviti pertanian sara diri dan komersil di Tanah
Melayu.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/ 18 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Pertembungan Tamadun ; Sumbangan
Sosial
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
kesan pertembungan tamadun dari aspek Sosial.
2. Mengesan
contoh yang tepat kesan pertembungan tamadun ini.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Bertanggungjawab.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti contoh pertembungan tamadun dengan tepat
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/
19 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
Pendidikan Kebangsaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
latarbelakang pengenalan pendidikan kebangsaan.
2. Mengesan
usaha kerajaan mewujudkan dasar pendidikan kebangsaan.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sarjana- Sejarah Malaysia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti langkah-langkah pembentukan dasar pendidikan kebangsaan
|
No comments:
Post a Comment