Tuesday, July 30, 2013

RPH Minggu 29



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 29


Hari /Tarikh
Isnin /15 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Kerajaan Turki Uthmaniyah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  latarbelakang pembentukan kerajaan ini.
2.       Menyenaraikan pemerintahan khalifah dalam kerajaan ini.
3.       Menghuraikan sumbangan kerajaan ini.

Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
 Bertanggungjawab, Cintakan tanahair
ABM
Buku Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan sumbangan kerajaan ini dengan tepat.


Hari /Tarikh
Isnin /15 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Asal-usul Amerika Syarikat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  latarbelakang Amerika Syarikat.
2.       Mengenalpasti kewujudan orang Inggeris di Amerika Syarikat.
3.       Mencari maklumat tentang kewujudan koloni Inggeris di Amerika
Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Sejarah Tamadun Dunia (Oxford))
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan kepentingan sistem  pemerintahan kepada negara.


Hari /Tarikh
Isnin /15 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05-12:40
Tajuk
Tutorial : Masyarakat Pelbagai kaum
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menyatakan konsep Masyarakat di Malaysia.
2.       Mengenalpasti  factor kemunculan Masyarakat Majmuk di Malaysia.

Pendekatan
Perbincangan pelajar, soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku Rujukan Sejarah Malaysia (Sarjana)
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan konsep masyarakat majmuk dan memberikan contoh yang tepat.


Hari /Tarikh
Selasa /16 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15-9:45 pagi
Tajuk
Perang Kemerdekaan Amerika
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti factor-faktor pencetus Perang ini
2.       Mengesan perkembanga peristiwa Perang ini.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti peristiwa-peristiwa penting perang ini dengan tepat..


Hari /Tarikh
Selasa/16 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 tengahari
Tajuk
Penghijrahan Masyarakat Malaysia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  faktor penghijrahan imigran ke Malaysia  .
2.       Menyatakan cara penghijrahan ke Malaysia
3.       Menghuraikan kesan penghijrahan berkenaan .
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan tanahair
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan factor-faktor penghijrahan dengan tepat beserta contoh yang tepat.


Hari /Tarikh
Rabu/17 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Gerakan Nasionalsme
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti konsep Nasionalisme .
2.       Menghuraikan gerakan Nasionalisme yang berlaku di tanahair.
3.       Memberikan sebab kemunculan Nasionalisme di Negeri Melayu.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
 Bekerjasama, Kegigihan
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 sebab kemunculan Nasionalisme.


Hari /Tarikh
Rabu/17  Julai 2013
Mata pelajaran/Kelas
Sejarah/6RK3
Masa/Tempoh
9:45-11:30 pagi
Tajuk
Dasar Dalam dan Luar Negeri Republik Perancis
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti reformasi Sosial dilakukan .
2.       Menghuraikan Dasar Luar kerajaan berkenaan.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan Amanah
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan dasar  yang sitematik dalam pemerintahan negara.


Hari /Tarikh
Khamis/ 18 Julai 2013
Mata pelajaran/Kelas
Sejarah/6RK3
Masa/Tempoh
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Orang Inggeris di Amerika Syarikat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  asal-usul kehadiran orang Inggeris di Amerika Syarikat.
2.       Menghuraikan sebab kedatangan orang Inggeris di Amerika Syarikat
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan Hormat menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti sebab kejayaan orang Inggeris di Amerika Syarikat


Hari /Tarikh
Khamis/  18 Julai  2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Kegiatan Pertanian Dagangan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti Perubahan aktiviti pertanian.
2.       Mengesan  perubahan ekonomi berkenaan
3.       Mengenalpasti perbezaan dan persamaan aktiviti ekonomi pertanian sebelum dan selepas kedatangan Barat.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Kerjasama, Cintakan tanahair.
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat membuat perbandingan aktviti pertanian sara diri dan komersil di Tanah Melayu.


Hari /Tarikh
Khamis /  18 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
10:55  - 11:30 pagi
Tajuk
Pertembungan Tamadun ; Sumbangan Sosial
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti kesan pertembungan tamadun dari aspek Sosial.
2.       Mengesan contoh yang tepat kesan pertembungan tamadun ini.

Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Keberanian, Bertanggungjawab.
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti contoh pertembungan tamadun dengan tepat


Hari /Tarikh
Jumaat/ 19 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
8:15-9:25 pagi
Tajuk
Pendidikan Kebangsaan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti latarbelakang pengenalan pendidikan kebangsaan.
2.       Mengesan usaha kerajaan mewujudkan dasar pendidikan kebangsaan.

Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Cintakan tanahair
ABM
Buku Rujukan Sarjana- Sejarah Malaysia
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti langkah-langkah pembentukan dasar pendidikan kebangsaan


No comments:

Post a Comment