RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 28
Hari /Tarikh
|
Isnin
/8 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Kerajaan Bani Umaiyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
latarbelakang pementukn kerajaan ini.
2. Menyenaraikan
pemerintahan khalifah dalam kerajaan ini.
3. Menghuraikan
sumbangan kerajaan ini.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab, Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan sumbangan kerajaan ini dengan tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/8 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Pembentukan Pemerintahan Raja di
Perancis
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
maksud dan konsep pemerintahan Beraja
2. Menyenaraikan
ciri-ciri pemerintahan ini di Perancis.
3. Mencari
maklumat mengenai pemerintahan ini di Perancis
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Sejarah
Tamadun Dunia (Oxford))
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan kepentingan pemerintahan beraja.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/8 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Tutorial : tujuan Barat mengubahsuai
Pentadbiran di Negeri Melayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
Pengubahsuaian dilakukan oleh British
2. Mengenalpasti
tujuan pengubahsuaian dilakukan British
|
Pendekatan
|
Perbincangan
guru, soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sejarah Malaysia (Sarjana)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan sebab dan motif pengubahsuaian pentadbiran oleh British
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/9 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15-9:45
pagi
|
Tajuk
|
Republik Perancis
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
asal-usul pembentukan Republik
Perancis
2. Mengesan
peristiwa-peristiwa yang membawa ke
arah krmunculan kerajaan Republik.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti peristiwa-peristiwa penting dengan tepat..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/9
Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Perubahan Pentadbiran British di
Sabah dan Sarawak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti perubahan dilakukan British di kedua-dua
negeri .
2. Menghuraikan
kesan perubahan berkenaan .
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan kesan perubahan pentadbiran British.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/10
Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Perubahan ekonomi di Negeri-negeri
Melayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
aktiviti ekonomi sebelum kedatangan British .
2. Menghuraikan
aktiviti ekonomi selepas kedatangan British
3. Memberikan
kesan perubahan ekonomi British di
Negeri Melayu.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama, Kegigihan
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 kesan perubahan ekonomi di Negeri
Melayu
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/10 Julai 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45-11:30
pagi
|
Tajuk
|
Republik
Kedua Perancis
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
struktur kerajaan Republik kedua Perancis.
2. Menghuraikan
struktur kerajaan berkenaan.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Amanah
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti struktur dan menghuraikannya dengan tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/
11Julai 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Republik
Ketiga Perancis
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
struktur pentadbiran Republik Ketiga
Perancis.
2. Menghuraikan
struktur kerajaan berkenaan.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Hormat menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti struktur dan menghuraikannya dengan tepat
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/
11 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Pengubahsuaian Ekonomi oleh Barat
di Negeri Melayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
Perubahan dalam aspek ekonomi dibuat
oleh Barat.
2. Mengesan
perubahan ekonomi berkenaan
3. Mengenalpasti
perbezaan dan persamaan aktiviti ekonomi sebelum dan selepas kedatangan
Barat.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerjasama,
Cintakan tanahair.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat perbandingan pentadbiran Ekonomi oleh Barat dan tempatan
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/ 11 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Kerajaan Bani Umaiyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
latarbelakang pembentukan kerajaan ini.
2. Mengesan
sumbangan kerajaan ini dalam pelbagai aspek.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Bertanggungjawab.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti contoh sumbangan kerajaan ini mengikut aspek.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/
12 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
Perubahan Pendidikan semasa
Pemerintahan Barat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
sistem Pendidikan yang wujud sebelum kedatangan Brtish .
2. Mengesan
sistem pendidikan selepas kedatangan British.
3. Mengenalpasti
reaksi masyarakat tempatan terhadap perubahan ini .
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sarjana- Sejarah Malaysia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kelemahan dan kelebihan perubahan berkenaan.
|
No comments:
Post a Comment