Tuesday, July 16, 2013

RPH Minggu 28



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 28


Hari /Tarikh
Isnin /8 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Kerajaan Bani Umaiyah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  latarbelakang pementukn kerajaan ini.
2.       Menyenaraikan pemerintahan khalifah dalam kerajaan ini.
3.       Menghuraikan sumbangan kerajaan ini.

Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
 Bertanggungjawab, Cintakan tanahair
ABM
Buku Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan sumbangan kerajaan ini dengan tepat.


Hari /Tarikh
Isnin /8 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Pembentukan Pemerintahan Raja di Perancis
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti maksud dan konsep pemerintahan Beraja
2.       Menyenaraikan ciri-ciri pemerintahan ini di Perancis.
3.       Mencari maklumat mengenai pemerintahan ini di Perancis
Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Sejarah Tamadun Dunia (Oxford))
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan kepentingan pemerintahan beraja.


Hari /Tarikh
Isnin /8 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05-12:40
Tajuk
Tutorial : tujuan Barat mengubahsuai Pentadbiran di Negeri Melayu
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menyatakan Pengubahsuaian dilakukan oleh British
2.       Mengenalpasti tujuan pengubahsuaian dilakukan British

Pendekatan
Perbincangan guru, soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku Rujukan Sejarah Malaysia (Sarjana)
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan sebab dan motif pengubahsuaian pentadbiran oleh British


Hari /Tarikh
Selasa /9 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15-9:45 pagi
Tajuk
Republik Perancis
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti asal-usul  pembentukan Republik Perancis
2.       Mengesan peristiwa-peristiwa  yang membawa ke arah  krmunculan kerajaan Republik.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti peristiwa-peristiwa penting dengan tepat..


Hari /Tarikh
Selasa/9 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 tengahari
Tajuk
Perubahan Pentadbiran British di Sabah dan Sarawak
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  perubahan dilakukan British di kedua-dua negeri .
2.       Menghuraikan kesan perubahan berkenaan .
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan tanahair
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan kesan perubahan pentadbiran British.


Hari /Tarikh
Rabu/10 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Perubahan ekonomi di Negeri-negeri Melayu
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti aktiviti ekonomi sebelum kedatangan British .
2.       Menghuraikan aktiviti ekonomi selepas kedatangan British
3.       Memberikan kesan  perubahan ekonomi British di Negeri Melayu.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
 Bekerjasama, Kegigihan
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 kesan perubahan ekonomi di Negeri Melayu


Hari /Tarikh
Rabu/10  Julai 2013
Mata pelajaran/Kelas
Sejarah/6RK3
Masa/Tempoh
9:45-11:30 pagi
Tajuk
Republik Kedua Perancis
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti struktur kerajaan Republik kedua Perancis.
2.       Menghuraikan struktur kerajaan berkenaan.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan Amanah
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti struktur dan menghuraikannya dengan tepat.


Hari /Tarikh
Khamis/ 11Julai 2013
Mata pelajaran/Kelas
Sejarah/6RK3
Masa/Tempoh
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Republik Ketiga Perancis
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  struktur pentadbiran Republik Ketiga Perancis.
2.       Menghuraikan struktur kerajaan berkenaan.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan Hormat menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti struktur dan menghuraikannya dengan tepat


Hari /Tarikh
Khamis/  11 Julai  2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Pengubahsuaian Ekonomi oleh Barat di Negeri Melayu
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti Perubahan dalam aspek ekonomi  dibuat oleh Barat.
2.       Mengesan  perubahan ekonomi berkenaan
3.       Mengenalpasti perbezaan dan persamaan aktiviti ekonomi sebelum dan selepas kedatangan Barat.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Kerjasama, Cintakan tanahair.
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat membuat perbandingan pentadbiran Ekonomi oleh Barat dan tempatan


Hari /Tarikh
Khamis /  11 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
10:55  - 11:30 pagi
Tajuk
Kerajaan Bani Umaiyah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  latarbelakang pembentukan kerajaan ini.
2.       Mengesan sumbangan kerajaan ini dalam pelbagai aspek.

Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Keberanian, Bertanggungjawab.
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti contoh sumbangan kerajaan ini mengikut aspek.


Hari /Tarikh
Jumaat/ 12 Julai 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
8:15-9:25 pagi
Tajuk
Perubahan Pendidikan semasa Pemerintahan Barat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti sistem Pendidikan yang wujud sebelum kedatangan Brtish .
2.       Mengesan sistem pendidikan selepas kedatangan British.
3.       Mengenalpasti reaksi masyarakat tempatan terhadap perubahan ini .
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Cintakan tanahair
ABM
Buku Rujukan Sarjana- Sejarah Malaysia
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti kelemahan dan kelebihan perubahan berkenaan.


No comments:

Post a Comment