RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 1 dan
2
Hari /Tarikh
|
Khamis/2
Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15
|
Tajuk
|
Pengenalan
Sejarah STPM Penggal 2
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui sukatan pelajaran penggal ini.
2.
Mengenalpasti tema-tema kajian.
3.
Mengenalpasti perkara-perkara dipelajari dalam
setiap tema.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
1.Sukatan
Pelajaran Sejarah STPM (MPM)
2.Teks
Tamadun Islam (Oxford-Fajar Bakti)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti skop kajian pelajaran dalam penggal ini.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/2
Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
10:55
– 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan konsep dan situasi masyarakat Arab Jahiliah.
2.
Mengenalasti ciri-ciri masyarakat ini.
3.
Menyenaraikan
ciri-ciri positif dan negatif masyarakat ini .
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
bekerjasama
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Oxford)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan cirri-ciri masyarakat Jahiliah.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/3
Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4s3
|
Masa/Tempoh
|
10:40-
11:40
|
Tajuk
|
Orientasi
Pelajar Tingkatan 4
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/6 Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Jahiliah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
maksud Jahil.
2. Mengenlpasti
sebab masyarakat Arab jahil.
3. Menganalisis
bukti-bukti kejahilan mereka.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan setiap persoalan dengan mengemukakan bukti menyokongnya.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/6 Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tutorial
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
maksud Tamadun.
2. Menghuraikan pengertian tamadun dari pelbagai sudut..
3. Menganalisis
cirri-ciri tamadun.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Berusaha
mamajukan diri
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan setiap ciri tamadun
dengan mengemukakan bukti menyokongnya.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/7
Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat
Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
konsep Ummah.
2. Mengenalpasti
usaha-usaha nabi Muhammad s.a.w membentuk masyarakat
3. Menganalisis
keperluan dan struktur masyarakat Madinah.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan, perbentangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Buku
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti struktur masyarakat Islam Madinah.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/8
Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:30 t.hari
|
Tajuk
|
Taklimat
PBS Sejarah
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/9
Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Apakah
bahan Sejarah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan maksud bahan sejarahi.
2. Menyenaraikan
jenis-jenis bahan sejarah.
3.
Mengkategorikan sumber- sumber dalam bahan
sejarah.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Manual
PBS calon
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengkategorikan sumber mengikut jenis.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/9 Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Cara menulis Nota Hujung – Chicago
Style
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
bentuk Nota hujung.
2. Mengenlpasti
dan menyenaraikan contoh
Menulis Nota.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kesungguhan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tamadun Islam
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/10
Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/4S3
|
Masa/Tempoh
|
10:40-11:40
pagi
|
Tajuk
|
Ciri-ciri
Tamadun
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan ciri-ciri tamadun.
2. Menghuraikan
ciri tamadun.
3.
Memberikan contoh setiap ciri tamadun.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Buku
Teks Sejarah tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab soalan pengukuhan yang
dikemukakan dengan tepat.
|
No comments:
Post a Comment