Wednesday, January 15, 2014

RPH Minggu 1 & 2



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 1 dan 2
Hari /Tarikh
Khamis/2 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15
Tajuk
Pengenalan Sejarah STPM Penggal 2
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.      Mengetahui sukatan pelajaran penggal ini.
2.      Mengenalpasti tema-tema kajian.
3.      Mengenalpasti perkara-perkara dipelajari dalam setiap tema.
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
1.Sukatan Pelajaran Sejarah STPM (MPM)
2.Teks Tamadun Islam (Oxford-Fajar Bakti)
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti skop kajian pelajaran dalam penggal ini.




Hari /Tarikh
Khamis/2 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
10:55 – 11:30 pagi
Tajuk
Tutorial
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan  konsep dan situasi masyarakat Arab Jahiliah.
2.      Mengenalasti ciri-ciri masyarakat ini.
3.      Menyenaraikan ciri-ciri positif dan negatif masyarakat ini .
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
bekerjasama
ABM
Teks Tamadun Islam (Oxford)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan cirri-ciri masyarakat Jahiliah.




Hari /Tarikh
Jumaat/3 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4s3
Masa/Tempoh
10:40- 11:40
Tajuk
Orientasi Pelajar Tingkatan 4




Hari /Tarikh
Isnin /6 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Masyarakat Jahiliah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan maksud Jahil.
2.       Mengenlpasti sebab masyarakat Arab jahil.
3.       Menganalisis bukti-bukti kejahilan mereka.
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Hormat-menghormati
ABM
Teks Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan setiap persoalan dengan mengemukakan bukti menyokongnya.


Hari /Tarikh
Isnin /6 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
12:05 – 12:40 t.hari
Tajuk
Tutorial
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan maksud Tamadun.
2.       Menghuraikan  pengertian tamadun dari pelbagai sudut..
3.       Menganalisis cirri-ciri tamadun.
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Berusaha mamajukan diri
ABM
Teks Sejarah Tamadun Islam (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan setiap ciri tamadun  dengan mengemukakan bukti menyokongnya.


Hari /Tarikh
Selasa/7 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Masyarakat Islam
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.      Mengenalpasti konsep Ummah.
2.      Mengenalpasti usaha-usaha nabi Muhammad s.a.w membentuk masyarakat
3.      Menganalisis keperluan dan struktur masyarakat Madinah.
Pendekatan
Penerangan . perbincangan, perbentangan
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Buku Tamadun Islam (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti struktur masyarakat Islam Madinah.


Hari /Tarikh
Rabu/8 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:30 t.hari
Tajuk
Taklimat PBS Sejarah


Hari /Tarikh
Khamis/9 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Apakah bahan Sejarah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan  maksud bahan sejarahi.
2.       Menyenaraikan jenis-jenis bahan sejarah.
3.      Mengkategorikan sumber- sumber dalam bahan sejarah.
Pendekatan
Penerangan . perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Manual PBS calon
Refleksi
Pelajar dapat mengkategorikan sumber mengikut jenis.


Hari /Tarikh
Khamis /9 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
10:55- 11:30 pagi
Tajuk
Cara menulis Nota Hujung – Chicago Style
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan bentuk Nota hujung.
2.       Mengenlpasti dan menyenaraikan contoh
Menulis Nota.

Pendekatan
Perbincangan, soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kesungguhan
ABM
Teks Sejarah Tamadun Islam


Hari /Tarikh
Jumaat/10 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/4S3
Masa/Tempoh
10:40-11:40 pagi
Tajuk
Ciri-ciri Tamadun
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan  ciri-ciri tamadun.
2.       Menghuraikan  ciri tamadun.
3.      Memberikan contoh setiap ciri tamadun.
Pendekatan
Penerangan . perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Buku Teks Sejarah tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menjawab  soalan pengukuhan yang dikemukakan dengan tepat.

No comments:

Post a Comment