RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 14
Hari /Tarikh
|
Isnin
/30 Mac 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Pertahanan dan Ketahanan: Etika
ketika Perang
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
maksud Etika dalam Perang.
2. Mengemukakan
perkara yang perlu dibuat ketika peperangan.
3. Mengenalpasti
larangan-larangan ketika perang.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Belas
Kasihan, Hormat menghormati
|
ABM
|
LCD
dan Buku Teks Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan kepentingan etika dalam peperangan
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/30 Mac 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Kerajaan Agraria di Asia Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan maksud Agraria..
2. Mengemukakan ciri-ciri kerajaan Agraria..
3. Mengenalpasti factor perkembangan
kerajaan Agraria..
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 kepentngan tamdun di Asia Tenggara
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/30 Mac 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tutorial: Kejayaan Tamadun Islam
dalam Pertahanan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan contoh penglibatan Islam dalam
peperangan...
2. Mengemukakan sebab-sebab kejayaan dalam
Pertahanan..
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 sebab kejayaan Tamadun Islam dalam Pertahanan
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/1
April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Strategi dalam Peperangan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan strategi-strategi dalam
Peperangan .
2. Mengemukakan keberkesanan strategi
digunakan tentera Islam..
|
Pendekatan
|
Perbincangan,Mengesan
maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keyakinan,
Kesungguhan
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam,
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menerangkan dengan contoh yang tepat strategi=stategi dalam peperangan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/2
April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:30 t.hari
|
Tajuk
|
Ketahanan
dan Pertahanan di Zaman Khulafa al-Rasyidin
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan usaha-usaha dalam Pertahanan
di Zaman Khulafa al-Rasyidin .
2. Mengemukakan sumbangan setiap Khalifah
al-Rasyidin dalam Ketahanan dan Pertahanan..
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
Soal-Jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghasilkan satu grafik menerangkan strategi ketahanan dan Pertahanan
di zaman al-Rasyidin.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/3
April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Kepimpinan
Ketenteraan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menamakan tokoh kepimpinan dalam Ketahanan
dan Pertahanan .
2. Mengesan maklumat berkenaan sumbangan
tokoh kepimpinan dalam tentera.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Keberanian
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan memberikan contoh yang tepat tentang sumbangan tokoh
tentera.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/3 April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial
: Salehuddin al-Ayyubi
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Pelajar dapat menerangkan
latar belakang tokoh ini.
2. Pelajar Berjaya
menyediakan senarai sumbangan tokoh ini dalam bidang ketenteraan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
terbuka, soal-jawaab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Patriotisme
|
ABM
|
Buku
model STPM
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menerangkan hujah yang membuktikan sumbangan besar tokoh ketenteraan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/4
April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/4S3
|
Masa/Tempoh
|
10:40-11:40
pagi
|
Tajuk
|
Kerajaan
Maritim
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Pelajar Berjaya
menjelaskan maksud kerajaan Maritim.
2. Pelajar dapat
menyenaraikan ciri-ciri kerajaan Maritim.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Soal-jawab
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan ciri-ciri yang tepat tentang kerajaan Maritim
|
No comments:
Post a Comment