Wednesday, April 30, 2014

RPH Minggu 14



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 14


Hari /Tarikh
Isnin /30 Mac 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Pertahanan dan Ketahanan: Etika ketika Perang
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan maksud Etika dalam Perang.
2.       Mengemukakan perkara yang perlu dibuat ketika peperangan.
3.       Mengenalpasti larangan-larangan ketika perang.
Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Belas Kasihan, Hormat menghormati
ABM
LCD dan Buku Teks Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan kepentingan etika dalam peperangan


Hari /Tarikh
Isnin /30 Mac 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Kerajaan Agraria di Asia Tenggara
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan maksud Agraria..
2.   Mengemukakan ciri-ciri kerajaan Agraria..
3.   Mengenalpasti factor perkembangan 
      kerajaan Agraria..
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Kegigihan
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 kepentngan tamdun di Asia Tenggara


Hari /Tarikh
Isnin /30 Mac 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05 – 12:40 t.hari
Tajuk
Tutorial: Kejayaan Tamadun Islam dalam Pertahanan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan contoh penglibatan Islam dalam peperangan...
2.   Mengemukakan sebab-sebab kejayaan dalam Pertahanan..

Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Kegigihan
ABM
Teks Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 sebab kejayaan  Tamadun Islam dalam Pertahanan


Hari /Tarikh
Selasa/1 April 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Strategi dalam Peperangan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan strategi-strategi dalam Peperangan .
2.   Mengemukakan keberkesanan strategi digunakan tentera Islam..

Pendekatan
Perbincangan,Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Keyakinan, Kesungguhan
ABM
Teks Tamadun Islam,
Refleksi
Pelajar dapat menerangkan dengan contoh yang tepat strategi=stategi dalam peperangan.


Hari /Tarikh
Rabu/2 April 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:30 t.hari
Tajuk
Ketahanan dan Pertahanan di Zaman Khulafa al-Rasyidin
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan usaha-usaha dalam Pertahanan di Zaman Khulafa al-Rasyidin .
2.   Mengemukakan sumbangan setiap Khalifah al-Rasyidin dalam Ketahanan dan Pertahanan..

Pendekatan
Perbincangan, Soal-Jawab
Penerapan Unsur Nilai
Keberanian, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Islam (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghasilkan satu grafik menerangkan strategi ketahanan dan Pertahanan di zaman al-Rasyidin.


Hari /Tarikh
Khamis/3 April 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Kepimpinan Ketenteraan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menamakan tokoh kepimpinan dalam Ketahanan dan Pertahanan .
2.   Mengesan maklumat berkenaan sumbangan tokoh kepimpinan dalam tentera.

Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Keberanian
ABM
Teks Tamadun Islam (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan memberikan contoh yang tepat tentang sumbangan tokoh tentera.


Hari /Tarikh
Khamis /3 April 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
10:55- 11:30 pagi
Tajuk
Tutorial : Salehuddin al-Ayyubi
Hasil Pembelajaran
1. Pelajar dapat menerangkan latar belakang tokoh ini.
2. Pelajar Berjaya menyediakan senarai sumbangan tokoh ini dalam bidang ketenteraan.
Pendekatan
Perbincangan terbuka, soal-jawaab
Penerapan Unsur Nilai
Keberanian, Patriotisme
ABM
Buku model STPM
Refleksi
Pelajar dapat menerangkan hujah yang membuktikan sumbangan besar tokoh ketenteraan.


Hari /Tarikh
Jumaat/4 April 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/4S3
Masa/Tempoh
10:40-11:40 pagi
Tajuk
Kerajaan Maritim
Hasil Pembelajaran
1. Pelajar Berjaya menjelaskan maksud kerajaan Maritim.
2. Pelajar dapat menyenaraikan ciri-ciri kerajaan Maritim.
Pendekatan
Mengesan maklumat, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Soal-jawab
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan ciri-ciri yang tepat tentang kerajaan Maritim

No comments:

Post a Comment