Wednesday, April 30, 2014

RPH Minggu 16



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 16


Hari /Tarikh
Isnin /14 April  2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Perluasan Kuasa Barat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan factor-faktor perluasan kuasa Barat.
2.       Mengemukakan sebab kemerosotan Kerajaan Uthmaniyah.
3.       Mengenalpasti sebab-ebab Negara Turki dan Mesir dikuasai kuasa Barat.
Pendekatan
Penerangan guru, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Cintakan tanahair, Keberanian
ABM
Teks Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan dengan tepat factor-faktor perluasan kuasa Barat


Hari /Tarikh
Isnin /14 April 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Pengaruh Hindu-Buddha di Asia Tenggara
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan cara kedatangan kedua-dua agama ke Asia Tenggara..
2.   Mengemukakan contoh pengaruh agama ini di Asia Tenggara.
3.   Mengenalpasti kesan kedatangan agama ini di Asia Tenggara.
Pendekatan
Penerangan guru, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Kegigihan
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan kesan kedatangan agama Hindu dan Buddha di Asia Tenggara


Hari /Tarikh
Isnin /14 April 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05 – 12:40 t.hari
Tajuk
Reaksi Masyarakat Tempatan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan reaksi masyarakat tempatan..
2.   Mengemukakan sebab-sebab penentangan terhadap kuasa Barat.
3.  Menyenaraikan bentuk-bentuk penentangan masyarakat Turki dan Mesir.

Pendekatan
Penerangan . soaal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Cintakan tanahair, Keberanian
ABM
Teks Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 sebab penentangan oleh masyarakat Turki dan Mesir.


Hari /Tarikh
Selasa/15 April 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Gerakan Nasionalisme di Mesir dan Syria
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan factor kemunculan gerakan nasionalisme .
2.   Mengemukakan bukti-bukti yang menyokong kemunculan gerakan nasionalisme itu.

Pendekatan
Perbincangan kumpulan, Sumbang Saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Keberanian
ABM
Teks Tamadun Islam,
Refleksi
Pelajar dapat memberikan bukti-bukti tepat mengenai kemunculan gerakan nasionalisme berkenaan.


Hari /Tarikh
Rabu/16 April 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:30 t.hari
Tajuk
Perang Dunia Pertama : Penglibatan Kerajaan Turki Uthmaniyah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan sebab-sebab  meletusnya  Perang Dunia Pertama.
2.   Mengemukakan kesan penglibatan kerajaan Turki Uthmaniyah dalam konflik berkenaan..

Pendekatan
Perbincangan, Soal-Jawab
Penerapan Unsur Nilai
Hormat-menghormati, Kerjsama
ABM
Teks Tamadun Islam (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan kesan konflik dunia kepada epayar Islam,.


Hari /Tarikh
Khamis/17 April 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Pembentukan Negara Bangsa Turki
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menamakan latarbelakang pembentukan Negara bangsa  .
2.   Mengesan maklumat berkenaan pembentukan Negara Bangsa Turki

Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Keberanian
ABM
Teks Tamadun Islam (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan memberikan contoh yang tepat tentang pembentukan Negara bangsa Turki..


Hari /Tarikh
Khamis /17 April 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
10:55- 11:30 pagi
Tajuk
Tutorial: Pembentukan Negara bangsa Mesir
Hasil Pembelajaran
1. Pelajar dapat menerangkan latar belakang pembentukan Negara bangsa Mesir.
2. Mengesan maklumt berkenaan pembentukan Negara Bangsa Mesir
Pendekatan
Perbincangan terbuka, soal-jawaab
Penerapan Unsur Nilai
Keberanian, Kegigihan
ABM
Teks Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan memberikan contoh yang tepat tentang pembentukan Negara bangsa Mesir.


Hari /Tarikh
Jumaat/18 April 2014
Cuti Umum
Good Friday

No comments:

Post a Comment