RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 16
Hari /Tarikh
|
Isnin
/14 April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Perluasan Kuasa Barat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
factor-faktor perluasan kuasa Barat.
2. Mengemukakan
sebab kemerosotan Kerajaan Uthmaniyah.
3. Mengenalpasti
sebab-ebab Negara Turki dan Mesir dikuasai kuasa Barat.
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan
tanahair, Keberanian
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan dengan tepat factor-faktor perluasan kuasa Barat
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/14 April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Pengaruh Hindu-Buddha di Asia
Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan cara kedatangan kedua-dua
agama ke Asia Tenggara..
2. Mengemukakan contoh pengaruh agama ini di
Asia Tenggara.
3. Mengenalpasti kesan kedatangan agama ini
di Asia Tenggara.
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan kesan kedatangan agama Hindu dan Buddha di Asia Tenggara
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/14 April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Reaksi Masyarakat Tempatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan reaksi masyarakat tempatan..
2. Mengemukakan sebab-sebab penentangan
terhadap kuasa Barat.
3. Menyenaraikan bentuk-bentuk penentangan
masyarakat Turki dan Mesir.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. soaal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan
tanahair, Keberanian
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 sebab penentangan oleh masyarakat Turki
dan Mesir.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/15
April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Gerakan Nasionalisme di Mesir dan
Syria
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan factor kemunculan gerakan
nasionalisme .
2. Mengemukakan bukti-bukti yang menyokong
kemunculan gerakan nasionalisme itu.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
kumpulan, Sumbang Saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Keberanian
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam,
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan bukti-bukti tepat mengenai kemunculan gerakan nasionalisme
berkenaan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/16
April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:30 t.hari
|
Tajuk
|
Perang
Dunia Pertama : Penglibatan Kerajaan Turki Uthmaniyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan sebab-sebab meletusnya
Perang Dunia Pertama.
2. Mengemukakan kesan penglibatan kerajaan
Turki Uthmaniyah dalam konflik berkenaan..
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
Soal-Jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Kerjsama
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan kesan konflik dunia kepada epayar Islam,.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/17
April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Pembentukan
Negara Bangsa Turki
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menamakan latarbelakang pembentukan Negara
bangsa .
2. Mengesan maklumat berkenaan pembentukan
Negara Bangsa Turki
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Keberanian
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan memberikan contoh yang tepat tentang pembentukan Negara
bangsa Turki..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/17 April 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial:
Pembentukan Negara bangsa Mesir
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Pelajar dapat menerangkan
latar belakang pembentukan Negara bangsa Mesir.
2. Mengesan maklumt berkenaan
pembentukan Negara Bangsa Mesir
|
Pendekatan
|
Perbincangan
terbuka, soal-jawaab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan memberikan contoh yang tepat tentang pembentukan Negara
bangsa Mesir.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/18
April 2014
|
Cuti Umum
|
Good
Friday
|
No comments:
Post a Comment