RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 15
Hari /Tarikh | Isnin/11 April 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah / 4S1 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15 pagi |
Tajuk | Reaksi Masyarakat Arab terhadap Islam |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab dengan tepat soalan berkaitan topic ini . |
Hari /Tarikh | Isnin/11 April 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah /4S4 |
Masa/Tempoh | 12:05- 12:40 tengahari |
Tajuk | Penyebaran Islam di Makkah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan wahyu dan kandungannya dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Selasa/12 April 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/ 6AK3 |
Masa/Tempoh | 8:15- 9:25 pg |
Tajuk | Sistem Pemerintahan Kerajaan Bani Umaiyah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Keberanian, Bekerjasama |
ABM | Teks Sejarah Tamadun Islam |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan contoh dasar yang tepat. |
Hari /Tarikh | Selasa/12 April 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 4S1 |
Masa/Tempoh | 9:45 – 10:20 pagi |
Tajuk | Nabi Muhammad menyelesaikan masalah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya 5 pengajaran daripada peristiwa yang dihadapi oleh Nabi Muhammad. |
Hari /Tarikh | Rabu/13 April 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah /4S4 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15 pagi |
Tajuk | Reaksi Masyarakat Arab terhadap Islam |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Keimanan, Hormat-menghormati |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan reaksi yang tepat dan menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 cara mengatasinya. |
Hari /Tarikh | Rabu/13 April 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/6Ak1 |
Masa/Tempoh | 9:45 – 10:55 pagi |
Tajuk | Pemerintahan Kerajaan Bani Umaiyah Khalifah Abd malik bin Marwan dan Khalifah Umar bin Abdul Aziz |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajaar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Bertanggungjawab, |
ABM | Teks Tamadun Islam (Longman) |
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan persamaan dan perbezaan pemerintahan kedua-dua khalifah ini. |
Hari /Tarikh | Khamis/14 April 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/6AK3 |
Masa/Tempoh | 12:05 – 12:40 t.hari |
Tajuk | Organisasi Tentera Islam |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Penerangan . soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Ketelitian, Keberanian |
ABM | Teks Tamadun Islam (Longman) |
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan komposisi tentera dengan tepat.. |
Hari /Tarikh | Jumaat/15 April 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/6AK3 |
Masa/Tempoh | 9:40 – 10:40 pagi |
Tajuk | Struktur dan Pentadbiran Ketenteraan Islam |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Penerangan . soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Ketelitian, Keberanian |
ABM | Teks Tamadun Islam (Longman) |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan pula struktur pentadbiran ketenteraan dalam kerajaan yang lain.. |
Hari /Tarikh | Jumaat/15 April 2011 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/ 6AK1 |
Masa/Tempoh | 10:40 – 11:40 pagi |
Tajuk | Sistem Pemerintahan Kerajaan Abbasiyah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Penerangan . soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Ketelitian, Keberanian |
ABM | Teks Tamadun Islam (Longman) |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan contoh-contoh Dasar Pemerintahan kerajaan ini dengan tepat. |
RPH kemas kini. Teruskan usaha supaya prestasi tetap cemerlang.
ReplyDeletehtchong