Friday, August 5, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 31

Hari /Tarikh

Isnin/1 Ogos 2011

 

Cuti Peristiwa

  

Hari /Tarikh

Selasa/2 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

7:05 – 7:35 pagi

Tajuk

Tema 6: Kelahiran Mazhab

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui konsep Mazhab dalam Tamadun Islam .
  2. Mengenalpasti sebab-sebab kelahiran mazhab.
  3. Menjelaskan aliran-aliran mazhab yang wujud.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman),Penyusun grafik

Refleksi

Masih ada sebilangan pelajar yang belum dapat membezakan aliran-aliran yang ada.

  

Hari /Tarikh

Selasa/2 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

9:25 – 10:25 pagi

Tajuk

Pentadbiran Pusat dan Wilayah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep pemerintahan dan Pentadbiran .
  2. Mengenalpasti pentadbiran dilaksanakan dalam empayar China, India .
  3. Menjelaskan kepentingan pemerintahan dan pentadbiran berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Selasa/2 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 4S4

Masa/Tempoh

11:25 – 11:55 pagi

Tajuk

Kesan Sosial Kedatangan Islam di Tanah Melayu

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui contoh aspek-aspek social bekenaan .
  2. Mengenalpasti bukti kepada setiap contoh yang tepat .
  3. Menjelaskan persamaan kesan berkenaan kepada aspek social di Negara kita.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti dan dapat memberikan contoh kesan berkenaan.

  

Hari /Tarikh

Rabu/3 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:05 pagi

Tajuk

Tema 6: Kelahiran Mazhab

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui konsep Mazhab dalam Tamadun Islam .
  2. Mengenalpasti sebab-sebab kelahiran mazhab.
  3. Menjelaskan aliran-aliran mazhab yang wujud.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Masih ada sebilangan pelajar yang belum dapat membezakan aliran-aliran yang ada.

  

Hari /Tarikh

Rabu/ 3 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

9:25 – 9:55 pagi

Tajuk

Kesan Sosial Kedatangan Islam di Malaysia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui contoh aspek-aspek social bekenaan .
  2. Mengenalpasti bukti kepada setiap contoh yang tepat .
  3. Menjelaskan persamaan kesan berkenaan kepada aspek social di Negara kita.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 kesan social.

  

Hari /Tarikh

Rabu/3 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

9:55 – 10:55 pagi

Tajuk

Pemikiran Islam di Nusantara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui bidang ilmu sumbangan Tamadun Islam .
  2. Mengenalpasti tokoh intelektual Islam di Asia Tenggara.
  3. Menjelaskan kepentingan bidang ilmu berkenaan kepada masyarakat .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri ilmu di Asia Tenggara dalam Tamadun Islam .

  

Hari /Tarikh

Khamis/4 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:05 pagi

Tajuk

Pentadbiran Pusat dan Wilayah dalam China dan India

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui ciri-ciri pemerintahan pusat dan wilayah
  2. Mengenalpasti contoh tamadun dunia yang mengamalkan system pentadbiran berkenaan.
  3. Menghuraikan ciri pentadbiran setiap empayar yang mengamakan system ini

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Khamis/4 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

9:25 – 10:25 pagi

Tajuk

Pemikiran Islam di Nusantara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui bidang ilmu sumbangan Tamadun Islam .
  2. Mengenalpasti tokoh intelektual berkenaan .
  3. Menjelaskan kepentingan bidang ilmu berkenaan kepada masyarakat .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri ilmu dalam Tamadun Islam mengikut zaman.

  

Hari /Tarikh

Khamis/4 Ogos 2011

Matapelajaran/Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

10:55 – 11:55

Tajuk

Bab 7: Kesan Kedatangan Islam di Malaysia – aspek Ekonomi dan Sosial

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan latarbelakang kedatangan Islam di Malaysia .
  2. Mengenalpasti kesan-kesan dalam aspek Ekonomi .
  3. Menganalisis bukti dan contoh kesan dan aspek Sosial.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti contoh dan bukti yang tepat.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/5 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40 pagi

Tajuk

Pentadbiran Pusat dan Wilayah dalam Tamadun Eropah dan Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui ciri-ciri pemerintahan pusat dan wilayah
  2. Mengenalpasti contoh tamadun dunia yang mengamalkan system pentadbiran berkenaan.
  3. Menghuraikan ciri pentadbiran setiap empayar yang mengamakan system ini

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti contoh-contoh setiap kesan mengikut aspek disoal

  

Hari /Tarikh

Jumaat/5 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

10:40 – 11:40 pagi

Tajuk

Bab 7: Kesan Kedatangan Islam di Asia Tenggara – aspek Ekonomi dan Sosial

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan latarbelakang kedatangan Islam di Asia Tenggara .
  2. Mengenalpasti kesan-kesan dalam aspek Ekonomi .
  3. Menganalisis bukti dan contoh kesan dan aspek Sosial.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti contoh dan bukti setiap aspek berkenaan berkenaan.

1 comment:

  1. Semakan RPH minggu 30-31: Tahniah! Cikgu telah berjaya menulis serta menghantar satu RPH yang baik, terancang dan terkini. Teruskan budaya baik ini.

    ReplyDelete