Friday, August 12, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 32

Hari /Tarikh

Isnin/8 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6RK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:05 pagi

Tajuk

Tema 2 : 4. Pentadbiran Pusat dan Wilayah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep Pentadbiran berkenaan .
  2. Mengenalpasti ciri-ciri pentadbiran ini.
  3. Menjelaskan pelaksanaan pentadbiran ini dalam tamadun-tamadun dunia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat menganalisis kepentingan pentadbiran ini dan menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 kepentingannya.

  

Hari /Tarikh

Isnin/8 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1 /6AK3

Masa/Tempoh

10:25- 10:55 pagi

Tajuk

Tema : Kegiatan Intelektual di Nusantara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui kegiatan-kegiatan Intelektual dijalankan.
  2. Mengenalpasti tokoh pemikir yang teribat.
  3. Menjelaskan kepentingan bidang ini kepada negara .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan bidang ini dengan menyatakan buktinya.

  

Hari /Tarikh

Selasa/9 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:05 pagi

Tajuk

Rumusan Bidang Intelektual

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui bidang-bidang Ilmu dalam Tamadun Islam .
  2. Mengenalpasti bidang-bidang ilmu berkenaan mengikut zaman.
  3. Menjelaskan persamaan dan perbezaan bidang ilmu berkenaan

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman),Penyusun grafik

Refleksi

Masih ada sebilangan pelajar yang belum dapat membezakan bidang ilmu berkenaan walaupun mereka dapat mengesan persamaannya.

  

Hari /Tarikh

Selasa/9 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

9:25 – 10:25 pagi

Tajuk

Rumusan Pemerintahan dan Pentadbiran

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep Pentadbiran berkenaan .
  2. Mengenalpasti ciri-ciri pentadbiran ini.
  3. Menjelaskan pelaksanaan pentadbiran ini dalam tamadun-tamadun dunia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Selasa/9 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 4S4

Masa/Tempoh

11:25 – 11:55 pagi

Tajuk

Kesan Ekonomi Kedatangan Islam di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui contoh aspek-aspek ekonomi berkenaan .
  2. Mengenalpasti bukti kepada setiap contoh yang tepat .
  3. Menjelaskan persamaan kesan berkenaan kepada aspek ekonomi di Negara kita.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti dan dapat memberikan contoh kesan berkenaan.

  

Hari /Tarikh

Rabu/10 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:05 pagi

Tajuk

Rumusan Bidang Intelektual

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui bidang-bidang Ilmu dalam Tamadun Islam .
  2. Mengenalpasti bidang-bidang ilmu berkenaan mengikut zaman.
  3. Menjelaskan persamaan dan perbezaan bidang ilmu berkenaan

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti tahap-tahap perkembangan Intelektual Islam

  

Hari /Tarikh

Rabu/10 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

9:25 – 9:55 pagi

Tajuk

Kesan Ekonomi Kedatangan Islam di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui contoh aspek-aspek ekonomi berkenaan .
  2. Mengenalpasti bukti kepada setiap contoh yang tepat .
  3. Menjelaskan persamaan kesan berkenaan kepada aspek ekonomi di Negara kita.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 kesan ekonomi.

  

Hari /Tarikh

Rabu/10 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

9:55 – 10:25 pagi

Tajuk

Ujian Topikal : Tema 6

  

Hari /Tarikh

Khamis/11 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:05 pagi

Tajuk

Ujian Topikal : Tema 2

  

Hari /Tarikh

Khamis/11 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

9:25 – 10:25 pagi

Tajuk

Ujian Topikal : Tema 6

  

Hari /Tarikh

Khamis/11 Ogos 2011

Matapelajaran/Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

10:55 – 11:55

Tajuk

Ujian Topikal : Bab 7 dan 8

  

Hari /Tarikh

Jumaat/12 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Ujian Topikal : Tema 2

  

Hari /Tarikh

Jumaat/12 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:40pagi

Tajuk

Ujian Topikal : Bab 7 dan 8

1 comment:

  1. Tahniah cikgu,
    Blog rph cikgu memang kemas, lengkap dan menarik.
    Kekalkan usaha murni ini.

    “Menghiburkan ibu bapa adalah lebih mulia daripada segala pekerjaan. Berusahalah menjadi anak yang soleh semoga Allah akan mengurniakan kita sendiri anak yang soleh”

    ReplyDelete