RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 34
Hari /Tarikh
|
Isnin
/19 Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Penyebaran Islam di Asia Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
cara-cara penyebaran Islam ke Asia
Tenggara.
2. Memberikan
bukti menyokong setiap cara itu.
3. Mengesan
persamaan cara berkenaan
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab, Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan t digunakan dengan tepat disokong dengan bukti.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/19 Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Zaman Pencerahan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
maksud zaman ini .
2. Mengenalpasti
factor-faktor mempengaruhi perkembangan zaman ini.
3. Mencari
maklumat dan ciri-ciri zaman ini.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Sejarah
Tamadun Dunia (Oxford))
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan sekurang-kurannya 5 ciri zaman ini.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/19 Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Tutorial : Institusi Pemerintahan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
maksud Pemerintahan dan institusinya.
2. Mengenalpasti
kepentingan institusi pemerintahan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
pelajar, soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sejarah Malaysia (Sarjana)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan hujah pentingnya institusi pemerintahan kepada negara.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/20 Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15-9:45
pagi
|
Tajuk
|
Perkembangan ilmu di Perancis
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
factor-faktor perkembangan ilmu di Perancis
2. Mengesan
tokoh-tokoh intelektual yang penting di Perancis.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memnerikan sebab kenapa sesebuah Negara perlu memajukan aspek
intelektual.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/20
Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Institusi Beraja di Vietnam dan
Thailand
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti ciri-ciri sistem pemerintahan di Vietnam.
2. Menyatakan
ciri-ciri sistem pemerintahan di Thailand.
3. Mengenapasti
persamaan dan perbezaan sistem ini di kedua-dua negara.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat perbandingan dengan bukti menyokong..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/21
Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Sistem Pembesar di Thailand dan
Vietnam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memerihalkan
konsep Sistem Pembesar
2. Menghuraikan
hierarki dalam sistem ini.
3. Mengenalpasti
peranan pembesar kepada sistem pentabiran di kedua-dua Negara.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab, Kegigihan
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 persamaan dan perbezaan sistem
pembesar di kedua-dua negara.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/21
Ogos 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45-11:30
pagi
|
Tajuk
|
Sumbangan tokoh Intelektual
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
tokoh-tokoh Intelektual di England dan Perancis.
2. Menilai
idea dan sumbangan setiap seorang tokoh berkenaan
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Amanah
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sumbangan utama tokoh intelektual menghuraikannya dengan tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/
22 Ogos 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Kemajuan
sistem pendidikan di Perancis dan Jerman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
sistem pendidikan di Perancis dan
Jerman.
2. Menghuraikan
perubahan sistem ekonomi di kedua-dua Negara berkenaan.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Hormat menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 2 perubahan yang berlaku dalam sistem
pendidikan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/
22 Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Sistem social di Vietnam dan
Indonesia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
konsep sistem social masyarakat.
2. Mengesan struktur susun lapis masyarakat di Vietnam
dan Indonesia.
3. Mengenalpasti
sebab kewujudan struktur susun lapis yang sama di Asia Tenggara.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerjasama,
Cintakan tanahair.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat rumusan kepentingan wujudnya sistem social dalam masyarakat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/ 22 Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Pengaruh Islam dalam bidang Politik
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
kesan kedatangan Islam terhadap sistem
pemerintahan dan pentadbiran di Asia Tenggara.
2. Mengesan
contoh pengaruh berkenaan dengan
tepat.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Bertanggungjawab.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti contoh pengaruh Islam dalam aspek politik.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/
23 Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
Sistem Ekonomi di Vietnam dan
Indonesia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
sistem ekonomi diamalkan di kedua-dua negara .
2. Mengesan
ciri-ciri ekonomi diamalkan.
3. Mengenalpasti
persamaan dan perbezaan ekonomi di kedua-dua negara .
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sarjana- Sejarah Malaysia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 2 persamaan dan perbezaan sistem
ekonomi di kedua-dua negara.
|
No comments:
Post a Comment