Monday, September 2, 2013

RPH Minggu 34



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 34


Hari /Tarikh
Isnin /19 Ogos 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Penyebaran Islam di Asia Tenggara
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  cara-cara penyebaran Islam ke Asia Tenggara.
2.       Memberikan bukti menyokong setiap cara itu.
3.       Mengesan persamaan cara berkenaan

Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
 Bertanggungjawab, Cintakan tanahair
ABM
Buku Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan t digunakan dengan tepat disokong dengan bukti.


Hari /Tarikh
Isnin /19 Ogos 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Zaman Pencerahan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  maksud zaman ini .
2.       Mengenalpasti factor-faktor mempengaruhi perkembangan zaman ini.
3.       Mencari maklumat dan ciri-ciri zaman ini.
Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Sejarah Tamadun Dunia (Oxford))
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan sekurang-kurannya 5 ciri  zaman ini.


Hari /Tarikh
Isnin /19 Ogos 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05-12:40
Tajuk
Tutorial : Institusi Pemerintahan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menyatakan maksud Pemerintahan dan institusinya.
2.       Mengenalpasti  kepentingan institusi pemerintahan.

Pendekatan
Perbincangan pelajar, soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku Rujukan Sejarah Malaysia (Sarjana)
Refleksi
Pelajar dapat memberikan hujah pentingnya institusi pemerintahan kepada negara.


Hari /Tarikh
Selasa /20 Ogos 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15-9:45 pagi
Tajuk
Perkembangan ilmu di Perancis
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti factor-faktor perkembangan ilmu di Perancis
2.       Mengesan tokoh-tokoh intelektual yang penting di Perancis.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat memnerikan sebab kenapa sesebuah Negara perlu memajukan aspek intelektual.


Hari /Tarikh
Selasa/20 Ogos  2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 tengahari
Tajuk
Institusi Beraja di Vietnam dan Thailand
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  ciri-ciri sistem pemerintahan di Vietnam.
2.       Menyatakan ciri-ciri sistem pemerintahan di Thailand.
3.       Mengenapasti persamaan dan perbezaan sistem ini di kedua-dua negara.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan tanahair
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat membuat perbandingan dengan bukti menyokong..


Hari /Tarikh
Rabu/21 Ogos 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Sistem Pembesar di Thailand dan Vietnam
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Memerihalkan konsep Sistem Pembesar
2.       Menghuraikan hierarki dalam sistem ini.
3.       Mengenalpasti peranan pembesar kepada sistem pentabiran di kedua-dua Negara.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
 Bertanggungjawab, Kegigihan
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 persamaan dan perbezaan sistem pembesar di kedua-dua negara.


Hari /Tarikh
Rabu/21 Ogos  2013
Mata pelajaran/Kelas
Sejarah/6RK3
Masa/Tempoh
9:45-11:30 pagi
Tajuk
 Sumbangan tokoh Intelektual
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti tokoh-tokoh Intelektual di England dan Perancis.
2.       Menilai idea dan sumbangan setiap seorang tokoh berkenaan
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan Amanah
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti sumbangan utama tokoh intelektual  menghuraikannya dengan tepat.


Hari /Tarikh
Khamis/ 22 Ogos 2013
Mata pelajaran/Kelas
Sejarah/6RK3
Masa/Tempoh
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Kemajuan sistem pendidikan di Perancis dan Jerman
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  sistem pendidikan di Perancis dan Jerman.
2.       Menghuraikan perubahan sistem ekonomi di kedua-dua Negara berkenaan.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan Hormat menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 2 perubahan yang berlaku dalam sistem pendidikan.


Hari /Tarikh
Khamis/  22 Ogos  2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Sistem social di Vietnam dan Indonesia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti konsep sistem social masyarakat.
2.       Mengesan  struktur susun lapis masyarakat di Vietnam dan Indonesia.
3.       Mengenalpasti sebab kewujudan struktur susun lapis yang sama di Asia Tenggara.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Kerjasama, Cintakan tanahair.
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat membuat rumusan kepentingan wujudnya sistem social dalam masyarakat.


Hari /Tarikh
Khamis /  22 Ogos 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
10:55  - 11:30 pagi
Tajuk
Pengaruh Islam dalam bidang Politik
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  kesan kedatangan Islam terhadap sistem pemerintahan dan pentadbiran di Asia Tenggara.
2.       Mengesan contoh pengaruh  berkenaan dengan tepat.

Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Keberanian, Bertanggungjawab.
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti contoh pengaruh Islam dalam  aspek politik.


Hari /Tarikh
Jumaat/ 23 Ogos 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
8:15-9:25 pagi
Tajuk
Sistem Ekonomi di Vietnam dan Indonesia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti sistem ekonomi diamalkan di kedua-dua negara .
2.       Mengesan ciri-ciri ekonomi diamalkan.
3.       Mengenalpasti persamaan dan perbezaan ekonomi di kedua-dua negara .
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Cintakan tanahair
ABM
Buku Rujukan Sarjana- Sejarah Malaysia
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 2 persamaan dan perbezaan sistem ekonomi di kedua-dua negara.


No comments:

Post a Comment