Monday, September 2, 2013

RPH Minggu 35



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 35


Hari /Tarikh
Isnin /26 Ogos 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Pengaruh Islam dalam aspek Ekonomi
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  pinsip ekonomi dalam Islam .
2.       Menyenaraikan pengaruh islam dalam bidang ekonomi.
3.       Mengesan contoh dan bukti pengaruh ini di Asia Tenggara

Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
 Bertanggungjawab, Cintakan tanahair
ABM
Buku Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh bukti pengaruh dalam bidang ekonomi..


Hari /Tarikh
Isnin /26 Ogos 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Perluasan Kuasa Barat di China
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  maksud Imperialisme .
2.       Mengenalpasti  cara perluasan kuasa Barahina.
3.       Mencari maklumat Punca kedatangan kuasa Barat ini.
Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Sejarah Tamadun Dunia (Oxford))
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan sekurang-kurannya 3 cara perluasan kuasa Barat di China .


Hari /Tarikh
Isnin /26 Ogos 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05-12:40
Tajuk
Tutorial : Sebab Imperialisme di Asia Tenggara
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menyatakan maksud Imperialisme.
2.       Mengenalpasti  sebab Imperilisme Barat  Asia Tenggara.

Pendekatan
Perbincangan pelajar, soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama mempertahankan tanah air
ABM
Buku Rujukan Sejarah Malaysia (Sarjana)
Refleksi
Pelajar dapat memberikan hujah berkaitan factor Imperialism Barat.


Hari /Tarikh
Selasa /27 Ogos 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15-9:45 pagi
Tajuk
Perluasan Kuasa Barat di India
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  maksud Imperialisme .
2.       Mengenalpasti  cara perluasan kuasa Barahina.
3.       Mencari maklumat Punca kedatangan kuasa Barat ini.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 sebab perluasan kuasa Barat di India.


Hari /Tarikh
Selasa/27 Ogos  2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 tengahari
Tajuk
Perluasan kuasa Belanda di Indonesia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  latarbelakang kedatangan kuasa Belanda ke Indonesia.
2.       Menyatakan cara perluasan kuasa dilakukan .
3.       Mengenapasti kesan perluasan kuasa Belanda kepada Indonesia.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan tanahair
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 2 kesan perluasan kuasa Belanda di Indonesia.


Hari /Tarikh
Rabu/28 Ogos  2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Perluasan Kuasa British di Myanmar
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti latarbelakang kedatangan British di Myanmar.
2.       Menyatakan cara-cara perluasan kuasa British ini .
3.       Menghuraikan kesan kedatangan British di Myanmar.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
 Bekerjasama, Kegigihan
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 kesan kedatangan British di Myanmar.


Hari /Tarikh
Rabu/28 Ogos 2013
Mata pelajaran/Kelas
Sejarah/6RK3
Masa/Tempoh
9:45-11:30 pagi
Tajuk
Reaksi Masyarakat China terhadap Perluasan Kuasa Barat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti reaksi masyarakat tempatan
2.       Menghuraikan gerakan penentangan yang wujud di Negara berkenaan.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan Amanah
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti contoh gerakan penentangan dan menghuraikan peristiwanya  dengan tepat.


Hari /Tarikh
Khamis/ 29 Ogos 2013
Mata pelajaran/Kelas
Sejarah/6RK3
Masa/Tempoh
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Reaksi Masyarakat India terhadap Perluasan Kuasa Barat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti reaksi masyarakat tempatan
2.       Menghuraikan gerakan penentangan yang wujud di Negara berkenaan.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan Hormat menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti ciri ekonomi Feudal dan menghuraikannya dengan tepat


Hari /Tarikh
Khamis/  29 Ogos  2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Penentangan Masyarakat Tempatan di Indonesia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti peristiwa penentangan masyarakat Indonesia .
2.       Mengesan  sebab-sebab penentangan itu.
3.       Mengenalpasti tokoh penentangan di Indonesia
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
 Cintakan tanahair.
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat membuat rumusan kepentingan sebuah Negara yang merdeka


Hari /Tarikh
Khamis /  29 ogos 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
10:55  - 11:30 pagi
Tajuk
Pengaruh Islam dalam aspek Sosial di Asia Tenggara
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  nilai-nilai social  Islam.
2.       Mengesan contoh pengaruh social yang wujud di Asia Tenggara

Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Keberanian, Bertanggungjawab.
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti contoh pengaruh Islam dalam  aspek Sosial.


Hari /Tarikh
Jumaat/ 30 Ogos 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
8:15-9:25 pagi
Tajuk
Penentangan Masyarakat Tempatan di Myanmar
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.        Mengenalpasti peristiwa penentangan masyarakat Myanmar .
2.       Mengesan  sebab-sebab penentangan itu.
3.       Mengenalpasti tokoh penentangan di Myanmar
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Cintakan tanahair
ABM
Buku Rujukan Sarjana- Sejarah Malaysia
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan pemerintahan.


No comments:

Post a Comment