RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 35
Hari /Tarikh
|
Isnin
/26 Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Pengaruh Islam dalam aspek Ekonomi
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
pinsip ekonomi dalam Islam .
2. Menyenaraikan
pengaruh islam dalam bidang ekonomi.
3. Mengesan
contoh dan bukti pengaruh ini di Asia Tenggara
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab, Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh bukti pengaruh dalam bidang
ekonomi..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/26 Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Perluasan Kuasa Barat di China
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
maksud Imperialisme .
2. Mengenalpasti
cara perluasan kuasa Barahina.
3. Mencari
maklumat Punca kedatangan kuasa Barat ini.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Sejarah
Tamadun Dunia (Oxford))
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan sekurang-kurannya 3 cara perluasan kuasa Barat di China .
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/26 Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Tutorial : Sebab Imperialisme di
Asia Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
maksud Imperialisme.
2. Mengenalpasti
sebab Imperilisme Barat Asia Tenggara.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
pelajar, soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
mempertahankan tanah air
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sejarah Malaysia (Sarjana)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan hujah berkaitan factor Imperialism Barat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/27 Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15-9:45
pagi
|
Tajuk
|
Perluasan Kuasa Barat di India
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
maksud Imperialisme .
2. Mengenalpasti
cara perluasan kuasa Barahina.
3. Mencari
maklumat Punca kedatangan kuasa Barat ini.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 sebab perluasan kuasa Barat di India.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/27
Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Perluasan kuasa Belanda di
Indonesia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang kedatangan kuasa Belanda ke
Indonesia.
2. Menyatakan
cara perluasan kuasa dilakukan .
3. Mengenapasti
kesan perluasan kuasa Belanda kepada Indonesia.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 2 kesan perluasan kuasa Belanda di
Indonesia.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/28
Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Perluasan Kuasa British di Myanmar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
latarbelakang kedatangan British di Myanmar.
2. Menyatakan
cara-cara perluasan kuasa British ini .
3. Menghuraikan
kesan kedatangan British di Myanmar.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama, Kegigihan
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 kesan kedatangan British di Myanmar.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/28
Ogos 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45-11:30
pagi
|
Tajuk
|
Reaksi
Masyarakat China terhadap Perluasan Kuasa Barat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
reaksi masyarakat tempatan
2. Menghuraikan
gerakan penentangan yang wujud di Negara berkenaan.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Amanah
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti contoh gerakan penentangan dan menghuraikan peristiwanya dengan tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/
29 Ogos 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Reaksi
Masyarakat India terhadap Perluasan Kuasa Barat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
reaksi masyarakat tempatan
2. Menghuraikan
gerakan penentangan yang wujud di Negara berkenaan.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Hormat menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti ciri ekonomi Feudal dan menghuraikannya dengan tepat
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/
29 Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Penentangan Masyarakat Tempatan di
Indonesia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
peristiwa penentangan masyarakat Indonesia .
2. Mengesan sebab-sebab penentangan itu.
3. Mengenalpasti
tokoh penentangan di Indonesia
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan tanahair.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat rumusan kepentingan sebuah Negara yang merdeka
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/ 29 ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Pengaruh Islam dalam aspek Sosial
di Asia Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
nilai-nilai social Islam.
2. Mengesan
contoh pengaruh social yang wujud di Asia Tenggara
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Bertanggungjawab.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti contoh pengaruh Islam dalam aspek Sosial.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/
30 Ogos 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
Penentangan Masyarakat Tempatan di
Myanmar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti peristiwa penentangan
masyarakat Myanmar .
2. Mengesan sebab-sebab penentangan itu.
3. Mengenalpasti
tokoh penentangan di Myanmar
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sarjana- Sejarah Malaysia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kepentingan pemerintahan.
|
No comments:
Post a Comment