RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 36
Hari /Tarikh
|
Isnin
/2 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Pengaruh Islam di Malaysia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
kesan kedatangan Islam di Malaysia.
2. Menyenaraikan
pengaruh islam dalam bidang pentadbiran.
3. Memberikan
contoh pengaruh tersebut di Malaysia
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab, Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh bukti pengaruh dalam bidang pentadbiran..
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/2 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Faktor Pencetus Perang Dunia
Pertama
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
punca meletusnya Perang Dunia .
2. Mengenalpasti
sebab zaman Imperialisme
3. Mencari
bukti menyokong kepada sebabberlakunya Imperialisme.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Sejarah
Tamadun Dunia (Oxford))
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 sebab Imperialisme ini.
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/2 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Tutorial : Pentadbiran Barat di
Asia Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
dasar pentadbiran Barat.
2. Mengenalpasti
ciri-ciri pentadbiran Barat di Asia
Tenggara.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
pelajar, soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
mempertahankan tanah air
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sejarah Malaysia (Sarjana)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan contoh pentadbiran Barat di Asia Tenggara.
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/3 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15-9:45
pagi
|
Tajuk
|
Peristiwa Perang
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
latarbelakang peristiwa perang ini
2. Menyusun
dengan kronologi peristiwa perang.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Berkorban untuk negara
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyusunkan dengan tepat kronologi peristiwa Perang
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/3
September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Pengubahsuaian Pentadbiran oleh
Barat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti perubahan pentadbiran oleh Belanda di
Indonesia.
2. Menyatakan
contoh-contoh perubahan yang dilakukan
.
3. Mengenapasti
kesan perubahan oleh Belanda itu
kepada masyarakat.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 2 kesan perubahan pentadbiran Belanda di Indonesia.
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/4
September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Pengubahsuaian Pentadbiran oleh
British di Myanmar dan Belanda di Indonesia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti perubahan pentadbiran oleh British di Myanmar
dan Belanda di Indonesia..
2. Menyatakan
contoh-contoh perubahan yang dilakukan
.
3. Mengenapasti
kesan perubahan oleh Barat itu kepada
masyarakat.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama, Kegigihan
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 kesan perubahan pentadbiran Barat.
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/4
September 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45-11:30
pagi
|
Tajuk
|
Perang
Dunia Kedua
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
sebab meletusnya perang ini
2. Menghuraikan
sebab perang mengkut aspek politik, ekonomi dan sosial
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Amanah
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti contoh pencetus perang mengikut aspek dengan tepat.
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/
5 September 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Kesan
Perang Dunia Kedua
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
peristiwa perang dengan urutan yang
tepat.
2. Menghuraikan
kesan perang ini.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Hormat menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kesan perang dan
menghuraikannya dengan tepat
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/5 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Pengubahsuaian Ekonomi oleh
British di Myanmar dan Belanda di Indonesia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti perubahan Ekonomi oleh British di Myanmar
dan Belanda di Indonesia..
2. Menyatakan
contoh-contoh perubahan yang dilakukan
.
3. Mengenapasti
kesan perubahan oleh Barat itu kepada masyarakat.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan tanahair.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat prbandingan perubahan di kedua-dua Negara ini.
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/ 5 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Pengaruh Islam di Malaysia (Kesan Sosio-budaya)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti nilai-nilai social Islam.
2. Mengesan
contoh pengaruh social yang wujud di Malaysia
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Bertanggungjawab.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti contoh pengaruh Islam dalam aspek Sosial.
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/6 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
Pengubahsuaian Sosial oleh British di Myanmar dan Belanda di
Indonesia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti perubahan social oleh British di Myanmar dan Belanda di
Indonesia..
2. Menyatakan
contoh-contoh perubahan yang dilakukan
.
3. Mengenapasti
kesan perubahan oleh Barat itu kepada masyarakat.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sarjana- Sejarah Asia Tenggara
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti persamaan dan perbezaan
pentadbiran social oleh Barat di kedua-dua Negara..
|
RPH M36 masih kemas kini. RPH semasa adalah pada M38.Teruskan.
ReplyDelete