Monday, September 23, 2013

RPH Minggu 36



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 36


Hari /Tarikh
Isnin /2 September 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Pengaruh Islam di Malaysia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  kesan kedatangan Islam  di Malaysia.
2.       Menyenaraikan pengaruh islam dalam bidang pentadbiran.
3.       Memberikan contoh pengaruh tersebut di Malaysia

Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
 Bertanggungjawab, Cintakan tanahair
ABM
Buku Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh bukti pengaruh dalam bidang pentadbiran..


Hari /Tarikh
Isnin /2 September 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Faktor Pencetus Perang Dunia Pertama
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  punca meletusnya Perang Dunia .
2.       Mengenalpasti sebab  zaman Imperialisme
3.       Mencari bukti menyokong kepada sebabberlakunya Imperialisme.
Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Sejarah Tamadun Dunia (Oxford))
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 sebab  Imperialisme ini.


Hari /Tarikh
Isnin /2 September 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05-12:40
Tajuk
Tutorial : Pentadbiran Barat di Asia Tenggara
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menyatakan dasar pentadbiran Barat.
2.       Mengenalpasti  ciri-ciri pentadbiran Barat di Asia Tenggara.

Pendekatan
Perbincangan pelajar, soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama mempertahankan tanah air
ABM
Buku Rujukan Sejarah Malaysia (Sarjana)
Refleksi
Pelajar dapat memberikan contoh pentadbiran Barat di Asia Tenggara.


Hari /Tarikh
Selasa /3 September 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15-9:45 pagi
Tajuk
Peristiwa Perang
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti latarbelakang peristiwa perang ini
2.       Menyusun dengan kronologi peristiwa perang.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Hormat-menghormati, Berkorban untuk negara
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat menyusunkan dengan tepat kronologi peristiwa Perang


Hari /Tarikh
Selasa/3 September  2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 tengahari
Tajuk
Pengubahsuaian Pentadbiran oleh Barat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  perubahan pentadbiran oleh Belanda di Indonesia.
2.       Menyatakan contoh-contoh perubahan yang  dilakukan .
3.       Mengenapasti kesan perubahan oleh  Belanda itu kepada masyarakat.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan tanahair
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 2 kesan perubahan pentadbiran  Belanda di Indonesia.


Hari /Tarikh
Rabu/4  September  2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Pengubahsuaian Pentadbiran oleh British di Myanmar dan Belanda di Indonesia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  perubahan pentadbiran oleh British di Myanmar dan Belanda di Indonesia..
2.       Menyatakan contoh-contoh perubahan yang  dilakukan .
3.       Mengenapasti kesan perubahan oleh  Barat   itu kepada masyarakat.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
 Bekerjasama, Kegigihan
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 kesan perubahan pentadbiran Barat.


Hari /Tarikh
Rabu/4 September 2013
Mata pelajaran/Kelas
Sejarah/6RK3
Masa/Tempoh
9:45-11:30 pagi
Tajuk
Perang Dunia Kedua
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  sebab meletusnya perang ini
2.       Menghuraikan sebab perang mengkut aspek politik, ekonomi dan sosial
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan Amanah
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti contoh pencetus perang mengikut aspek dengan tepat.


Hari /Tarikh
Khamis/ 5 September 2013
Mata pelajaran/Kelas
Sejarah/6RK3
Masa/Tempoh
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Kesan Perang Dunia Kedua
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  peristiwa perang dengan urutan yang tepat.
2.       Menghuraikan kesan perang ini.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan Hormat menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti kesan perang  dan menghuraikannya dengan tepat


Hari /Tarikh
Khamis/5   September  2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Pengubahsuaian Ekonomi oleh British di Myanmar dan Belanda di Indonesia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  perubahan Ekonomi oleh British di Myanmar dan Belanda di Indonesia..
2.       Menyatakan contoh-contoh perubahan yang  dilakukan .
3.       Mengenapasti kesan perubahan oleh  Barat   itu kepada masyarakat.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
 Cintakan tanahair.
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat membuat prbandingan perubahan di kedua-dua Negara ini.


Hari /Tarikh
Khamis / 5  September 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
10:55  - 11:30 pagi
Tajuk
Pengaruh Islam di Malaysia (Kesan Sosio-budaya)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  nilai-nilai social  Islam.
2.       Mengesan contoh pengaruh social yang wujud di Malaysia

Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Keberanian, Bertanggungjawab.
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti contoh pengaruh Islam dalam  aspek Sosial.


Hari /Tarikh
Jumaat/6  September 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
8:15-9:25 pagi
Tajuk
Pengubahsuaian Sosial  oleh British di Myanmar dan Belanda di Indonesia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti  perubahan social  oleh British di Myanmar dan Belanda di Indonesia..
2.       Menyatakan contoh-contoh perubahan yang  dilakukan .
3.       Mengenapasti kesan perubahan oleh  Barat   itu kepada masyarakat.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Cintakan tanahair
ABM
Buku Rujukan Sarjana- Sejarah Asia Tenggara
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti persamaan dan perbezaan  pentadbiran social oleh Barat di kedua-dua Negara..


1 comment: