RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 37
Hari /Tarikh
|
Isnin
/9 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Kesan kedatangan Islam terhadap Ekonomi
di Malaysia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
kesan kedatangan Islam di Malaysia.
2. Menyenaraikan
pengaruh islam dalam bidang ekonomi.
3. Memberikan
contoh pengaruh tersebut di Malaysia
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab, Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh bukti pengaruh dalam bidang ekonomi..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/9 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Kesan Perang Dunia dan
Persengketaan Dunia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
punca meletusnya Perang Dunia .
2. Mengenalpasti
factor pencetus peperangan.
3. Menganalisis
langkah-langkah mengatasi konflik dunia.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Sejarah
Tamadun Dunia (Oxford))
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan sekurang-kurangnya 3 langkah mengatasi konflik.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/9 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Tutorial : Gerakan Nasionalisme
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
konsep Nasionalisme.
2. Mengenalpasti
ciri-ciri Nasionalisme di Asia
Tenggara.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
pelajar, soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
mempertahankan tanah air
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sejarah Malaysia (Sarjana)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan contoh gerakan Nasionalisme yang berlaku di Asia Tenggara.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/10 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15-9:45
pagi
|
Tajuk
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
latarbelakang peristiwa perang ini
2. Menyusun
dengan kronologi peristiwa perang.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Berkorban untuk negara
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyusunkan dengan tepat kronologi peristiwa Perang
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/
10 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Gerakan Nasionalisme di Indonesia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti perubahan pentadbiran oleh Belanda di
Indonesia.
2. Menyatakan
contoh-contoh perubahan yang dilakukan
.
3. Mengenapasti
kesan perubahan oleh Belanda itu
kepada masyarakat.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 2 kesan perubahan pentadbiran Belanda di Indonesia.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/11
September 2013 hingga 13 September 2013
|
|
Kursus Peningkatan Profesionalisme
Pemeriksa Sejarah Kertas 3 di Hotel Penview, Kuching
|
No comments:
Post a Comment