RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 7
Hari /Tarikh
|
Isnin
/24 Februari 2015
|
Tiada P
& P
|
Tingkatan 6 Rendah belum melapor diri
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/25 Februari 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
5S3
|
Masa
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Nasionalisme: Peranan Media dan
Kesusasteraan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
maksud Media dan Kesusasteraan.
2. Mengenalpasti
contoh Media dan Kesusasteraan berkenaan.
3. Menganalisis
kepentingan Media dan Sastera sebagai ejen Nasionalisme.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Berusaha
memajukan diri
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 5 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan kepentingan Media
dan sastera dalam Gerakan Nasionalisme.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/25 Februari 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK2
|
Masa
|
11:30
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Pemerintahan Kerajaan Bani Umaiyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menerangkan
latarbelakang kerajaan Bani Umaiyah
2. Membandingkan
ciri pemerintahan kerajaan Khulafa al-Rasyidin dengan kerajaan Bani Umaiyah.
3. Menganalisis
kepentingan pemerintahan Islam yang sistematik
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kepentingan pemerintahan yang sistematik.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu
/26 Februari 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK2
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Kerajaan Abbasiyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memahami latarbelakang penubuhan kerajaan Abbasiyah.
2. Menganalisis sistem pemerintahan yang diamalkan
dalam kerajaan Abbasiyah.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Berusaha
mamajukan diri
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 3
sumbangan kerajaan Abbasiyah.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/
27 Februari 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
5S3
|
Masa/Tempoh
|
8.15
– 9.25 pagi
|
Tajuk
|
Teknik
Menjawab Kertas 3 Sejarah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengetahui bentuk-bentuk soalan kertas 3.
2. Menulis jawapan yang tepat bagi setiap solan yang
dikemukakan.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghasilkan skrip jawapan yang lengkap bagi setiap soalan yang
dikemukakan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/27
Februari 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Pembangunan
dalam Ekonomi Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memahami maksud dan konsep
Pembangunan Ekonomi Islam
2. Mengenalpasti ciri-ciri Ekonomi
Islam.
3. Menganalisis kegiatan ekonomi
yang bleh dilaksanakan dalam syariat Islam.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kegiatan dan aktiviti di Negara kita yang selaras dengan
Islam .
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/
28 Februari 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK2
|
Masa/Tempoh
|
10:40-11:40
pagi
|
Tajuk
|
Kegiatan
Ekonomi dalam Sejarah Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
aktiviti ekonomi di Rasulullah
2.
Membuat perbandingan kegiatan ekonomi masyarakat
dalam Zaman pemerintahan yang berbeza
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam Longman
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membanding dan membezakan kegiatan ekonomi di Zaman yang berbeza.
|
No comments:
Post a Comment