Friday, March 9, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 10

Hari /Tarikh

Isnin/5 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /6AK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Kerajaan-kerajaan Islam di Sepanyol

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan kerajaan Islam yang terdapat di Sepanyol.
  2. Mengenalpasti latar belakang penubuhan dan sumbangan kerajaan ini.
  3. Menganalisis cirri-ciri pemerintahan setiap sebuah kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan perbezaan dan persamaan corak pemerintahan dan pentadbiran setiap kerajaan

  

  

Hari /Tarikh

Isnin/5 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Kerajaan-kerajaan Islam di Sepanyol

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan kerajaan Islam yang terdapat di Sepanyol.
  2. Mengenalpasti latar belakang penubuhan dan sumbangan kerajaan ini.
  3. Menganalisis cirri-ciri pemerintahan setiap sebuah kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan perbezaan dan persamaan corak pemerintahan dan pentadbiran setiap kerajaan

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/6 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Kerajaan Kecil Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan latarbelakang pembentukan kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan dan pentadbiran dalam kerajaan ini.
  3. Menganalisis persamaan dan perbezaan pentadbiran kerajaan ini dengan kerajaan sebelumnya.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti persamaan dan perbezaan corak pemerintahan

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/6 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5K2

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20

Tajuk

Peranan Media Massa dalam Pergerakan Nasionalisme

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan contoh media massa yang ada ketika itu.
  2. Mengenalpasti fungsi setiap media ini dalam gerakan nasionalisme.
  3. Menganalisis kepentingan media kepada masyarakat.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan maklumat mengenai media massa daam gerakan nasionalisme berkenaan.

  

  

Hari /Tarikh

Rabu/7 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Bab 3:Pembinaan Bangsa dan Negara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan cirri-ciri sebuah bangsa dan negara.
  2. Mengenalpasti fungsi setiap cirri kepada sebuah negara.
  3. Menganalisis contoh pembentukan bangsa dan Negara yang terdapat di dunia ini.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Berusaha gigih mempertahankan bangsa dan negara

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar mengetahui maksud bangsa dan Negara serta dapat menyenaraikan dengan tepat cirri-cirinya.

  

  

Hari /Tarikh

Khamis/8 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 pagi

Tajuk

Ujian bulanan 1

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menguji kefahaman dan pengetahuan pelajar.
  2. Mengenalpasti kelemahan pelajar dalam menjawab soalan
  3. Mendedahkan pelajar dengan soalan peperiksaan sebenar

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Kertas soalan bercetak

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kehendak soalan dan menyediakan skrip jawapan.

  

  

Hari /Tarikh

Jumaat/ 9 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5S1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Ujian Bulanan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menguji kefahaman dan pengetahuan pelajar.
  2. Mengenalpasti kelemahan pelajar dalam menjawab soalan
  3. Mendedahkan pelajar dengan soalan peperiksaan sebenar

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Kertas soalan bercetak

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kehendak soalan dan menyediakan jawapan yang tepat.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/9 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5K2

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40 pagi

Tajuk

Ujian Bulanan 1

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menguji kefahaman dan pengetahuan pelajar.
  2. Mengenalpasti kelemahan pelajar dalam menjawab soalan
  3. Mendedahkan pelajar dengan soalan peperiksaan sebenar

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Kertas soalan bercetak

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kehendak soalan dan menyediakan jawapan yang tepat.


 

1 comment:

  1. Semakan RPH Minggu 9 dan 10: Terima kasih kerana menghantar RPH yang telah dikemaskini dan dirancang dengan baik. Teruskan usaha baik ini.

    ReplyDelete