Friday, March 30, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 13

Hari /Tarikh

Isnin/26 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /6AK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

kerajaan Islam di Nusantara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan kerajaan Islam yang terdapat di Asia Tenggara.
  2. Mengenalpasti latar belakang penubuhan dan sumbangan kerajaan ini.
  3. Menganalisis cirri-ciri pemerintahan setiap sebuah kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan perbezaan dan persamaan corak pemerintahan dan pentadbiran setiap kerajaan

  

  

Hari /Tarikh

Isnin/26 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 pagi

Tajuk

kerajaan Islam di Nusantara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan kerajaan Islam yang terdapat di Asia Tenggara.
  2. Mengenalpasti latar belakang penubuhan dan sumbangan kerajaan ini.
  3. Menganalisis cirri-ciri pemerintahan setiap sebuah kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan perbezaan dan persamaan corak pemerintahan dan pentadbiran setiap kerajaan

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/27 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 5S1

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25 pag

Tajuk

Perundangan dan Sistm Pentadbiran dalam Negeri Melayu

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan contoh nama perundangan dan Sistem Perundangan di negeri Melayu.
  2. Mengenalpasti cirri-ciri perundangan dan pentadbiran berkenaan
  3. Menganalisis persamaan dan perbezaan system perundangan dan system pentadbiran berkenaan.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat membuat perbandingan cirri dan menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 persamaan dan perbedaan system dikaji

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/27 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 6AK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20

Tajuk

Tema 3: Ketahanan dan Pertahanan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan maksud dan konsep ketahanan dan pertahanan Islam.
  2. Mengenalpasti prinsip-prinsip ketahanan dan pertahanan dalam Islam .
  3. Menganalisis kepentingan ketahanan dan pertahanan kepada Negara.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan perkaitan antara ketahanan dan pertahanan dalam Islam.

  

  

Hari /Tarikh

Rabu/28 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5K2

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Sistem Perundangan Negeri-negeri Melayu

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan contoh nama perundangan di negeri Melayu.
  2. Mengenalpasti cirri-ciri system perundangan berkenaan
  3. Menganalisis persamaan dan perbezaan system perundangan berkenaan.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Berusaha gigih mempertahankan bangsa dan negara

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat membuat perbandingan cirri dan menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 persamaan dan perbedaan system dikaji

  

  

Hari /Tarikh

Khamis/29 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1 dan 6AK3

 

Lawatan Sambil Belajar ke Mahkamah, DUN dan RTM

  

  

Hari /Tarikh

Jumaat/ 30 Mac 2012

Tiada P & P

Sit In – kelas 5S4 masa 1 dan 2


 

1 comment:

  1. Terima kasih kerana telah menyediakan blog rph untuk minggu ke 12 dan 13.

    Ianya kemas, lengkap dan menarik. Sila kekalkan usaha murni ini.

    Lebih elok lagi kalau blog rph ini dapat digunakan bagi meningkatkan pencapaian akademik pelajar kita.

    ReplyDelete