Saturday, March 3, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 9

Hari /Tarikh

Isnin/27 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /6AK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Khalifah Kerajaan Abbasiyyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan khalifah-khalifah dalam kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan setiap orang khalifah.
  3. Menganalisis sumbangan pemerintahan kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan corak pemerintahan dan pentadbiran khalifah Abbasiyyah

  

  

Hari /Tarikh

Isnin/27 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Khalifah Kerajaan Bani Abbasiyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan khalifah-khalifah dalam kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan setiap orang khalifah.
  3. Menganalisis sumbangan pemerintahan kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan corak pemerintahan dan pentadbiran khalifah Abbasiyah .

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/28 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Khalifah Abu Jaafar al-Mansur dan Khalifah Harun al-Rasyid

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan latarbelakang pembentukan kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan dan pentadbiran dalam kerajaan ini.
  3. Menganalisis persamaan dan perbezaan pentadbiran kerajaan ini dengan kerajaan sebelumnya.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti persamaan dan perbezaan corak pemerintahan

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/28 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5K2

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20

Tajuk

Perjuangan Nasionalisme oleh Persatuan-persatuan Melayu

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan persatuan-persatuan Melayu yang ditubuhkan.
  2. Mengenalpasti latar belakang persatuan berkenaan.
  3. Menganalisis cara perjuangan dan kesan perjuangan persatuan berkenaan.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan maklumat mengenai persatuan Melayu daam gerakan nasionalisme berkenaan.

  

  

Hari /Tarikh

Rabu/29 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Pergerakan Nasionalisme semasa Pendudukan Jepun

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan aktiviti berpersatuan ketika zaman berkenaan.
  2. Mengenalpasti pendirian dan dasar-dasar Jepun terhadap aktiviti Nasionalisme.
  3. Menganalisis kepentingan pergerakan nasionalisme .

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Berusaha gigih mempertahankan bangsa dan negara

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan maklumat mengenai pergerakan nasionalisme ketika zaman pendudukan Jepun.

  

  

Hari /Tarikh

Khamis/1 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Khalifah Abbasiyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan latarbelakang pembentukan kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan dan pentadbiran dalam kerajaan ini.
  3. Menganalisis persamaan dan perbezaan pentadbiran kerajaan ini dengan kerajaan sebelumnya

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti persamaan dan perbezaan corak pemerintahan

  

  

Hari /Tarikh

Jumaat/2 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5S1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Rumusan Nasionalise di Tanah Air

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan maksud Nasionalisme.
  2. Mengenalpasti tokoh-tokoh nasionalisme di tanah air sejak sebelum Perang Dunia kedua..
  3. Menganalisis kepentingan pergerakan nasionalisme .

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri setiap satu persatuan ini.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/2 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5K2

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40 pagi

Tajuk

Pergerakan Nasionalisme semasa Pendudukan Jepun

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan aktiviti berpersatuan ketika zaman berkenaan.
  2. Mengenalpasti pendirian dan dasar-dasar Jepun terhadap aktiviti Nasionalisme.
  3. Menganalisis kepentingan pergerakan nasionalisme .

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan maklumat mengenai pergerakan nasionalisme ketika zaman pendudukan Jepun.

Hari /Tarikh

Sabtu/3 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5S1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Bab 3: Kesedaran Pembinaan Negara dan Bangsa

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan maksud Negara dan Bangsa.
  2. Mengenalpasti cirri-ciri Negara dan Bangsa..
  3. Menganalisis kepentingan pembinaan Negara dan Bangsa .

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri Negara dan Bangsa.

  

Hari /Tarikh

Sabtu/3 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5K2

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40 pagi

Tajuk

Bab 3: Kesedaran Pembinaan Negara dan Bangsa

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan maksud Negara dan Bangsa.
  2. Mengenalpasti cirri-ciri Negara dan Bangsa..
  3. Menganalisis kepentingan pembinaan Negara dan Bangsa .

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri Negara dan Bangsa.


 


 

No comments:

Post a Comment