Tuesday, August 12, 2014

RPH Minggu 28



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 28


Hari /Tarikh
Isnin /7 Julai  2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Ujian Topikal : Tema 1
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti  kehendak soalan yang dikemukakan..
2.   Mengemukakan isi-isi jawapan yang penting.
3.   Menghuraikan isi jawapan dengan analiss yang bernas..
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat isi jawapan.yang tepat.


Hari /Tarikh
Isnin /7 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan konsep Khalfah.
2.   Mengemukakan syarat-syarat pemilihan khalifah.
3.   Menghuraikan sumbagan setiap Khalifah al Rasyidin.
Pendekatan
Penerangan guru, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Ketabahan, Tolong menolong
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan sumbangan sekurang-kurangnya seorang Khalifah dengan tepat


Hari /Tarikh
Isnin /7 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05 – 12:40 t.hari
Tajuk
Tutorial : Kepentingan sistem social kepada masyarakat.


Hari /Tarikh
Selasa/8 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti konsep dan istilah Peluasan Kuasa  Asing.
2.   Mengemukakan factor-faktor penyumbang kepada perluasan Kuasa Asing.
3.   Menghuraikan peristiwa perluasan kuasa Asing .
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sebab-sebab peluasan kuasa asing  di Tanah Melayu.


Hari /Tarikh
Selasa/ 8 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Ujian topical : Tema 1 (Masyarakt)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti  kehendak soalan yang dikemukakan..
2.   Mengemukakan isi-isi jawapan yang penting.
3.   Menghuraikan isi jawapan dengan analiss yang bernas..
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat isi jawapan berdasarkan markah diperuntukkan.


Hari /Tarikh
Rabu/9 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Institusi Pemerintahan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Memahami konsep Institusi Pemerintahan.
2.   Mengemukakan ciri-ciri Institusi Pemerintahan Beraja.
3.   Menghuraikan sistem pemerintahan Beraja di China.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 ciri Pemerintahan Beraja.


Hari /Tarikh
Rabu/9 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 t.hari
Tajuk
Perluasan Kuasa Asing di Negeri-negeri Melayu
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti latar belakang peluasan kuasa asing di Negeri Melayu.
2.   Mengemukakan cara-cara peluasan kuasa asing.
3.   Menghuraikan kesan peluasan kuasa asing di negeri-negeri Melayu.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 kesan peluasan kuasa asing.


Hari /Tarikh
Khamis/10 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Perluasan Kuasa Asing di Sabah dan Sarawak
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti latar belakang peluasan kuasa asing di Sabah dan Sarawak.
2.   Mengemukakan cara-cara peluasan kuasa asing.
3.   Menghuraikan kesan peluasan kuasa asing di Sabah dan Sarawak.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Berkorban untuk tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat.kesan peluasan kuasa asing ke tanah air kita


Hari /Tarikh
Khamis/10  Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Institusi Pemerintahan Beraja di Rusia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Memahami konsep Institusi Pemerintahan.
2.   Mengemukakan ciri-ciri Institusi Pemerintahan Beraja di Rusia.
3.   Menghuraikan sistem pemerintahan Beraja di Rusia.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat kebaikan pemerintahan Beraja di Rusia


Hari /Tarikh
Khamis /10  Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
10:55- 11:30 pagi
Tajuk
Tutorial: Kesan peluasan kuasa asing
Hasil Pembelajaran

Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat factor-faktor perkembangan Melaka sebagai pusat pelabuhan antarabangsa.


Hari /Tarikh
Jumaat/11 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Sistem Pembesar di China dan Rusia
Hasil Pembelajaran

Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 bukti kewujudan masyarakat Industri di Jerman.


Hari /Tarikh
Jumaat/11 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Kerajaan Bani Umaiyah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan latar belakang penubuhan kerajaan Bani Umaiyah.
2.   Mengemukakan Dasar pemerintahan Kerajaan ini. .
3. Mengenalpasti cara dan kaedah digunakan untuk memilih Khalifah.
.
Pendekatan
Soal jawab, perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Hormat-menghormati, Kegigihan
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menganalisis 3 kepentingan keperluan pemimpin dalam masyarakat

No comments:

Post a Comment