RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 28
Hari /Tarikh
|
Isnin
/7 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Ujian Topikal : Tema 1
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti kehendak soalan yang dikemukakan..
2. Mengemukakan isi-isi jawapan yang penting.
3. Menghuraikan isi jawapan dengan analiss
yang bernas..
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat isi jawapan.yang tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/7 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan konsep Khalfah.
2. Mengemukakan syarat-syarat pemilihan
khalifah.
3. Menghuraikan sumbagan setiap Khalifah al
Rasyidin.
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Ketabahan,
Tolong menolong
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan sumbangan sekurang-kurangnya seorang Khalifah dengan tepat
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/7 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tutorial : Kepentingan sistem
social kepada masyarakat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/8
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti konsep dan istilah Peluasan
Kuasa Asing.
2. Mengemukakan factor-faktor penyumbang
kepada perluasan Kuasa Asing.
3. Menghuraikan peristiwa perluasan kuasa
Asing .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sebab-sebab peluasan kuasa asing di Tanah Melayu.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/
8 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Ujian topical : Tema 1 (Masyarakt)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti kehendak soalan yang dikemukakan..
2. Mengemukakan isi-isi jawapan yang penting.
3. Menghuraikan isi jawapan dengan analiss
yang bernas..
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat isi jawapan berdasarkan markah diperuntukkan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/9
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Institusi Pemerintahan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memahami konsep Institusi Pemerintahan.
2. Mengemukakan ciri-ciri Institusi
Pemerintahan Beraja.
3. Menghuraikan sistem pemerintahan Beraja di
China.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 ciri Pemerintahan Beraja.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/9
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Perluasan Kuasa Asing di Negeri-negeri
Melayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latar belakang peluasan
kuasa asing di Negeri Melayu.
2. Mengemukakan cara-cara peluasan kuasa
asing.
3. Menghuraikan kesan peluasan kuasa asing di
negeri-negeri Melayu.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 kesan peluasan kuasa asing.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/10
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Perluasan Kuasa Asing di Sabah dan
Sarawak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latar belakang peluasan
kuasa asing di Sabah dan Sarawak.
2. Mengemukakan cara-cara peluasan kuasa
asing.
3. Menghuraikan kesan peluasan kuasa asing di
Sabah dan Sarawak.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Berkorban untuk tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat.kesan peluasan kuasa asing ke tanah air kita
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/10 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Institusi Pemerintahan Beraja di
Rusia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memahami konsep Institusi Pemerintahan.
2. Mengemukakan ciri-ciri Institusi
Pemerintahan Beraja di Rusia.
3. Menghuraikan sistem pemerintahan Beraja di
Rusia.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat kebaikan pemerintahan Beraja di Rusia
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/10 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial: Kesan peluasan kuasa
asing
|
Hasil Pembelajaran
|
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat factor-faktor perkembangan Melaka sebagai
pusat pelabuhan antarabangsa.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/11
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Sistem Pembesar di China dan Rusia
|
Hasil Pembelajaran
|
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 bukti kewujudan
masyarakat Industri di Jerman.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/11
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Kerajaan Bani Umaiyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan latar belakang penubuhan
kerajaan Bani Umaiyah.
2. Mengemukakan Dasar pemerintahan Kerajaan
ini. .
3. Mengenalpasti cara dan
kaedah digunakan untuk memilih Khalifah.
.
|
Pendekatan
|
Soal
jawab, perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menganalisis 3 kepentingan keperluan pemimpin dalam masyarakat
|
No comments:
Post a Comment