Wednesday, August 13, 2014

RPH Minggu 30



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 30


Hari /Tarikh
Isnin /21 Julai  2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Masyarakat Pelbagai  Kaum
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti  masyarakat di tanahair sebelum penjajahan Barat.
2.   Mengemukakan sebab-sebab penghijrahan masyarakat luar ke dalam tanahair kita
3. Kesan pembentukan masyarakat pelbagai kaum..
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
 Cintakan Tanahair, Hormat menghormati
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 sebab penghijrahan imigran ke dalam Negara kita .


Hari /Tarikh
Isnin /21 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun Lain
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan latarbelakang perkembangan tamadun Islam di luar Tanah Arab..
2.   Mengemukakan cara-cara pertembungan berlaku.
3.   Menghuraikan kesn pertembungan berkenaan.
Pendekatan
Penerangan guru, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Ketabahan, Tolong menolong
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan dengan tepat cara-cara pertembungan tamadun


Hari /Tarikh
Isnin /21 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05 – 12:40 t.hari
Tajuk
Tutorial : Masyarakat Majmuk di Sabah dan Sarawak.


Hari /Tarikh
Selasa/22 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Gerakan Nasionalisme
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti konsep dan maksud gerakan Nasionalisme.
2.   Mengemukakan factor-fakterkemunculan Nasionalisme di tanah air.
3.   Menghuraikan bukti yang menyokong kemunculan Nasionalisme .
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Cintakan Tanahair, Berkorban untuk Negara
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sebab-sebab kemunculan Nasionalisme  di Tanah air.


Hari /Tarikh
Selasa/ 22 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Negara Kesatuan Perancis
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti  latar belakang pemerintahan  di Perancis.
2.   Mengemukakan factor-faktor pembentukan Negara Kesatuan di Perancis.
3.   Menghuraikan ciri-ciri pemerintahan Kesatuan di Perancis..
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 factor pembentukan Negara Kesatuan Perancis


Hari /Tarikh
Rabu/23 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Negara Persekutuan Amerika
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti latarbelakang sejarah Amerika
2.   Mengemukakan factor-faktor pembentukan Persekutuan Amerika.
3.   Membuat carta aliran menerangkan proses pembentukan Negara Persekutuan Amerika.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghasilkan sebuah carta aliran Proses pembentukan Persekutuan Amerika Syarikat.


Hari /Tarikh
Rabu/23 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 t.hari
Tajuk
Kewujudan Gerakan Kesatuan,Persatuan dan Kelab
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti kewujudan badan-badan berkaitan Nasionalisme.
2.   Mengesan maklumat tentang latarbelakang setiap badan berkenaan.
3.   Menghuraikan bentuk perjuangan badan-badan berkaitan Nasionalisme berkenaan.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 kesan penubuhan gerakan Nasinalsme


Hari /Tarikh
Khamis/24 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Gerakan Islah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti latarbelakang penubuhan gerakan Islah.
2.   Mengenalasti matlamat perjuangan gerakan ini .
3.   Menghuraikan kejayaan gerakan ini.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Berkorban untuk tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat.matlamat perjuangan gerakan ini


Hari /Tarikh
Khamis/24  Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Pemerintahan Amerika Syarikat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Memahami konsep Pemerintahan pada abad ke 18 – 19).
2.   Mengemukakan ciri-ciri  Pemerintahan yang diamalkan.
3.   Menghuraikan bukti pemerintahan Republik Amerika.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan,
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan ciri pemerintahan Republik Amerika


Hari /Tarikh
Khamis /24  Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
10:55- 11:30 pagi
Tajuk
Tutorial: Kebaikan Pemerintahan Republik


Hari /Tarikh
Jumaat/25 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Pemerintahan Tsar Peter yang Agung di Perancis
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang pemerintahan Peter..
2. Mengenalpasti Dasar pemerintahan Peter.
3. Menghuraikan sumbangan Peter Yang Agung.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 sumbangan pemerintahan Tsar Peter Agung


Hari /Tarikh
Jumaat/25 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Sumbangan Tamadun Islam
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan bidang sumbangan Tamadun Islam.
2.   Mengemukakan contoh-contoh sumbangan. .
3. Mengenalpasti kepentingan tamadun kepada masyarakat
Pendekatan
Soal jawab, perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Hormat-menghormati, Kegigihan
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menganalisis 3 kepentingan tamadun kepada masyarakat

No comments:

Post a Comment