RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 30
Hari /Tarikh
|
Isnin
/21 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Pelbagai Kaum
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti masyarakat di tanahair sebelum penjajahan
Barat.
2. Mengemukakan sebab-sebab penghijrahan
masyarakat luar ke dalam tanahair kita
3. Kesan pembentukan
masyarakat pelbagai kaum..
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan Tanahair, Hormat menghormati
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 sebab penghijrahan imigran ke dalam
Negara kita .
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/21 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Pertembungan Tamadun Islam dengan
Tamadun Lain
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan latarbelakang perkembangan
tamadun Islam di luar Tanah Arab..
2. Mengemukakan cara-cara pertembungan
berlaku.
3. Menghuraikan kesn pertembungan berkenaan.
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Ketabahan,
Tolong menolong
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan dengan tepat cara-cara pertembungan tamadun
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/21 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tutorial : Masyarakat Majmuk di
Sabah dan Sarawak.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/22
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Gerakan Nasionalisme
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti konsep dan maksud gerakan
Nasionalisme.
2. Mengemukakan factor-fakterkemunculan
Nasionalisme di tanah air.
3. Menghuraikan bukti yang menyokong
kemunculan Nasionalisme .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan
Tanahair, Berkorban untuk Negara
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sebab-sebab kemunculan Nasionalisme di Tanah air.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/
22 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Negara Kesatuan Perancis
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latar belakang pemerintahan di Perancis.
2. Mengemukakan factor-faktor pembentukan
Negara Kesatuan di Perancis.
3. Menghuraikan ciri-ciri pemerintahan
Kesatuan di Perancis..
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 factor pembentukan
Negara Kesatuan Perancis
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/23
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Negara Persekutuan Amerika
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang sejarah
Amerika
2. Mengemukakan factor-faktor pembentukan
Persekutuan Amerika.
3. Membuat carta aliran menerangkan proses
pembentukan Negara Persekutuan Amerika.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghasilkan sebuah carta aliran Proses pembentukan Persekutuan Amerika
Syarikat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/23
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Kewujudan Gerakan
Kesatuan,Persatuan dan Kelab
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti kewujudan badan-badan
berkaitan Nasionalisme.
2. Mengesan maklumat tentang latarbelakang
setiap badan berkenaan.
3. Menghuraikan bentuk perjuangan badan-badan
berkaitan Nasionalisme berkenaan.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 kesan penubuhan gerakan Nasinalsme
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/24
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Gerakan Islah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang penubuhan
gerakan Islah.
2. Mengenalasti matlamat perjuangan gerakan
ini .
3. Menghuraikan kejayaan gerakan ini.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Berkorban untuk tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat.matlamat perjuangan gerakan ini
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/24 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Pemerintahan Amerika Syarikat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memahami konsep Pemerintahan pada abad ke
18 – 19).
2. Mengemukakan ciri-ciri Pemerintahan yang diamalkan.
3. Menghuraikan bukti pemerintahan Republik
Amerika.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan,
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan ciri pemerintahan Republik Amerika
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/24 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial: Kebaikan Pemerintahan
Republik
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/25
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Pemerintahan Tsar Peter yang Agung
di Perancis
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang pemerintahan Peter..
2. Mengenalpasti Dasar pemerintahan Peter.
3. Menghuraikan sumbangan Peter Yang Agung.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 sumbangan pemerintahan
Tsar Peter Agung
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/25
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Sumbangan Tamadun Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan bidang sumbangan Tamadun Islam.
2. Mengemukakan contoh-contoh sumbangan. .
3. Mengenalpasti kepentingan
tamadun kepada masyarakat
|
Pendekatan
|
Soal
jawab, perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menganalisis 3 kepentingan tamadun kepada masyarakat
|
No comments:
Post a Comment