Friday, August 29, 2014

RPH Minggu 34



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 34


Hari /Tarikh
Isnin /18 Ogos  2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Pembangunan sosial
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti  matlamat pembangunan social negara.
2.   Mengemukakan  program-program pembangunan social.
3.  Menyenaraikan  kepentingan pembangunan social kepada masyarakat.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
 Cintakan Tanahair, Hormat menghormati
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangkan 3 kejayaan pembangunan sosial


Hari /Tarikh
Isnin /18 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Pengaruh Kedatangan Islam Terhadap Sosiobudaya
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan bidang oiobudaya  dipengaruhi Islam di Asia Tenggara.
2.   Mengemukakan contoh bagi setiap aspek yang dipengaruhii.
3.   Memberikan kesan pengaruh aspek yang dipengaruhinya..
Pendekatan
Penerangan guru, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Ketabahan, Tolong menolong
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan kepentingan  aspek sosiobudaya  Islam di Asia Tenggara


Hari /Tarikh
Isnin /18 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05 – 12:40 t.hari
Tajuk
Tutorial : Pembinaan Negara Bangsa


Hari /Tarikh
Selasa/19 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Sumbangan Tokoh : Tunku Abdul Rahman
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti latarbelakang tokoh ini.
2.   Mengemukakan sumbangan Tunku Abdul Rahman .
3.   Menghuraikan prinsip dan dasar kepimpinan Tunku Abdul Rahman sebagai Perdana Menteri .
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Cintakan Tanahair, Berkorban untuk Negara
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat ketokohan Tunku Abdul Rahman sebagai Perdana Menteri.


Hari /Tarikh
Selasa/ 19 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Sistem Ekonomi Kapitalisme di England
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti dan memahami konsep ekonomi Kapitalisme..
2.   Mengemukakan ciri-ciri ekonomi Kapitalisme di England.
3.   Menghuraikan  kepentingan ekonomi Kapitalisme.
ePendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat kegiatan ekonomi Kapitalisme di England.


Hari /Tarikh
Rabu/20 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Sistem  Ekonomi Kapitalisme di Amerika Syarikat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti dan memahami konsep ekonomi Kapitalisme..
2.   Mengemukakan ciri-ciri ekonomi Kapitalisme di Amerika Syarikat.
3.   Menghuraikan  kepentingan ekonomi Kapitalisme.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat kegiatan ekonomi Kapitalisme di Amerika Syarikat.


Hari /Tarikh
Rabu/20 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 t.hari
Tajuk
Tun Abd Razak
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti latarbelakang tokoh ini.
2.   Mengemukakan sumbangan Tun Abdul Razak .
3.   Menghuraikan prinsip dan dasar kepimpinan Tun  Abdul Razak sebagai Perdana Menteri .
Pendekatan
Ujian Bertulis
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan ketokohan Tun Abdul Razak sebagai Perdana Menteri


Hari /Tarikh
Khamis/21 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Wawasan 2020
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti latarbelakang kewujudan gagasan ini.
2.   Mengemukakan sembilan cabaran dalam gagasan ini .
3.   Menghuraikan cara perlaksanaan merealisasikan gagasan .
Pendekatan
Ujian Bertulis
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Berkorban untuk tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti dan mengemukakan contoh kejayaan Wawasan 2020.


Hari /Tarikh
Khamis/21 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Perkembangan Ekonomi
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti konsep ekonomi Perdagangan
2.   Mengemukakan ciri-ciri ekonomi Perdagangan.
3.   Mengenalpasti aktiviti dalam ekonomi ini.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan,
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 ciri ekonomi perdagangan dengan tepat


Hari /Tarikh
Khamis /21 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
10:55- 11:30 pagi
Tajuk
Tutorial: Usaha Menuju Negara Maju


Hari /Tarikh
Jumaat/22 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Perdagangan dan Perniagaan di Belanda
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengesan maklumat tentang latarbelakang kegiatan perdangan dan perniagaan di Belanda.
2. Memberikan contoh kegiatan ini dengan tepat.
3. Menjelaskan sebab perkembangan aktiviti berkenaan di Belanda.
Pendekatan
Perbincangan, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan setiap sebab perkembangan ekonomi di Belanda.


Hari /Tarikh
Jumaat/22 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Pengaruh Islam Terhadap Ekonomi
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan aspek-aspek ekonom yang dipengaruhi  Islam di Asia Tengara.
2.   Mengemukakan contoh-contoh dan bukti pengaruh itu. .
3. Mengenalpasti kepentingan Ekonomi yang baik  kepada masyarakat
Pendekatan
Soal jawab, perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Hormat-menghormati, Kegigihan
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menganalisis 3 bukti pengaruh  ekonomi Islam kepada  masyarakat Asia Tenggara.

No comments:

Post a Comment