RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 34
Hari /Tarikh
|
Isnin
/18 Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Pembangunan sosial
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti matlamat pembangunan social negara.
2. Mengemukakan program-program pembangunan social.
3. Menyenaraikan kepentingan pembangunan social kepada
masyarakat.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan Tanahair, Hormat menghormati
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangkan 3 kejayaan pembangunan sosial
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/18 Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Pengaruh Kedatangan Islam Terhadap
Sosiobudaya
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan bidang oiobudaya dipengaruhi Islam di Asia Tenggara.
2. Mengemukakan contoh bagi setiap aspek yang
dipengaruhii.
3. Memberikan kesan pengaruh aspek yang
dipengaruhinya..
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Ketabahan,
Tolong menolong
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan kepentingan aspek
sosiobudaya Islam di Asia Tenggara
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/18 Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tutorial : Pembinaan Negara Bangsa
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/19
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Sumbangan Tokoh : Tunku Abdul
Rahman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang tokoh ini.
2. Mengemukakan sumbangan Tunku Abdul Rahman
.
3. Menghuraikan prinsip dan dasar kepimpinan
Tunku Abdul Rahman sebagai Perdana Menteri .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan
Tanahair, Berkorban untuk Negara
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat ketokohan Tunku Abdul Rahman sebagai Perdana
Menteri.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/
19 Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Sistem Ekonomi Kapitalisme di
England
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti dan memahami konsep ekonomi Kapitalisme..
2. Mengemukakan ciri-ciri ekonomi Kapitalisme
di England.
3. Menghuraikan kepentingan ekonomi Kapitalisme.
|
ePendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat kegiatan ekonomi Kapitalisme di England.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/20
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Sistem Ekonomi Kapitalisme di Amerika Syarikat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti dan memahami konsep ekonomi
Kapitalisme..
2. Mengemukakan ciri-ciri ekonomi Kapitalisme
di Amerika Syarikat.
3. Menghuraikan kepentingan ekonomi Kapitalisme.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat kegiatan ekonomi Kapitalisme di Amerika
Syarikat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/20
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tun Abd Razak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang tokoh ini.
2. Mengemukakan sumbangan Tun Abdul Razak .
3. Menghuraikan prinsip dan dasar kepimpinan
Tun Abdul Razak sebagai Perdana
Menteri .
|
Pendekatan
|
Ujian
Bertulis
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan ketokohan Tun Abdul Razak sebagai Perdana Menteri
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/21
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Wawasan 2020
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang kewujudan
gagasan ini.
2. Mengemukakan sembilan cabaran dalam
gagasan ini .
3. Menghuraikan cara perlaksanaan
merealisasikan gagasan .
|
Pendekatan
|
Ujian
Bertulis
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Berkorban untuk tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti dan mengemukakan contoh kejayaan Wawasan 2020.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/21
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Perkembangan Ekonomi
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti konsep ekonomi Perdagangan
2. Mengemukakan ciri-ciri ekonomi Perdagangan.
3. Mengenalpasti aktiviti dalam ekonomi ini.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan,
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 ciri ekonomi perdagangan dengan tepat
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/21 Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial: Usaha Menuju Negara Maju
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/22
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Perdagangan dan Perniagaan di
Belanda
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengesan maklumat tentang latarbelakang kegiatan perdangan dan perniagaan di
Belanda.
2.
Memberikan contoh kegiatan ini dengan tepat.
3.
Menjelaskan sebab perkembangan aktiviti berkenaan di Belanda.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan setiap sebab perkembangan ekonomi di Belanda.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/22
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Pengaruh Islam Terhadap Ekonomi
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan aspek-aspek ekonom yang
dipengaruhi Islam di Asia Tengara.
2. Mengemukakan contoh-contoh dan bukti
pengaruh itu. .
3. Mengenalpasti kepentingan
Ekonomi yang baik kepada masyarakat
|
Pendekatan
|
Soal
jawab, perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menganalisis 3 bukti pengaruh ekonomi
Islam kepada masyarakat Asia Tenggara.
|
No comments:
Post a Comment