Wednesday, August 13, 2014

RPH minggu 32



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 32


Hari /Tarikh
Isnin /4 Ogos  2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Kesatuan Melayu Muda (KMM)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti  latarbelakang penubuhan KMM .
2.   Mengemukakan matlamat perjuangan KMM
3.  Menyenaraikan gerakan perjuangan KMM..
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
 Cintakan Tanahair, Hormat menghormati
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan contoh gerakan perjuangan KMM .


Hari /Tarikh
Isnin /4 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Teori Penyebaran Islam di Asia Tenggara
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan teori-teori yang menjelaskan tentang kedatangan Islam di Asia Tenggara.
2.   Mengemukakan bukti-bukti yang menyokong setiap teori.
3.   Menghuraikan setiap bukti teori kedatangan Islam.
Pendekatan
Penerangan guru, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Ketabahan, Tolong menolong
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan dengan tepat teori-teori kedatangan Islamdi Asia Tenggara


Hari /Tarikh
Isnin /4 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05 – 12:40 t.hari
Tajuk
Tutorial : Kesedaran Nasionalsme di Tanahair


Hari /Tarikh
Selasa/5 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Perjuangan Mencapai Kemerdekaan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti tahap-tahap perjuangan Nasinalisme.
2.   Mengemukakan latarbelakang perjuangan menuntut kemerdekaan.
3.   Menghuraikan contoh-contoh gerakan perjuangan menuntuk kemerdekaan di Tanah Melayu.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Cintakan Tanahair, Berkorban untuk Negara
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat tahap-tahap perjuangan Nasionalisme  di Tanah air.


Hari /Tarikh
Selasa/ 5 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Penyatuan Negara Bangsa Itali
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti dan memahami konsep Negara bangsa..
2.   Mengemukakan proses  penyatuan Negara Bangsa di Itali.
3.   Menghuraikan factor-faktor penyatuan bangsa di Itali.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan rentetan proses teratur pembentukan Negara Bangsa di Itali.


Hari /Tarikh
Rabu/6 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Masalah penyatuan Negara Bangsa di Itali
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti masalah dalaman penyatuan bangsa
2.   Mengemukakan masalah luaran penyatuan bangsa.
3.   Mengenalpasti usaha penyelesaian pembentukan Negara bangsa Itali.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat usaha-usaha penyatuan Negara bangsa Itali.


Hari /Tarikh
Rabu/6 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 t.hari
Tajuk
Gerakan Nasionalisme semasa Pendudukan Jepun
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti latarbelakang pendudukan Jepun di tanah air kita.
2.   Mengesan maklumat Dasar Pendudukan Jepun di tanah air kita
3.   Menghuraikan kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan Nasionalisme
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan Nasionalisme.


Hari /Tarikh
Khamis/7 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Malayan Union dan reaksi masyarakat tempatan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti latarbelakang pengenalan Malayan Union.
2.   Mengenalasti ciri-ciri pentadbiran Malayan Union.
3.   Menghuraikan reaksi masyarakat tempatan terhadap Malayan Union.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Berkorban untuk tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan reaksi masyarakat tempatan terhadap pengenalan Malayan Union


Hari /Tarikh
Khamis/7 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Penyatuan Negara bangsa Jerman
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti masalah dalaman penyatuan bangsa
2.   Mengemukakan masalah luaran penyatuan bangsa.
3.   Mengenalpasti usaha penyelesaian pembentukan Negara bangsa Itali.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan,
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan usaha-usaha penyatuan Negara bangsa Jerman


Hari /Tarikh
Khamis /7 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
10:55- 11:30 pagi
Tajuk
Tutorial: Penentangan Masyarakat Tempatan terhadap Malayan Union


Hari /Tarikh
Jumaat/8 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Usaha-usaha Bismarck menyatukan Jerman
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang Bismarck..
2. Mengenalpasti usaha-usaha penyatuan oleh Bismarck.
3. Menghuraikan kejayaan penyatuan Jerman
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 kejayaan penyatuan Jerman


Hari /Tarikh
Jumaat/8 Ogos 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Penyebaran Islam di Asia Tenggara
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan factor-faktor penyebaran Islam di Asia Tengara.
2.   Mengemukakan contoh-contoh dan bukti penyebaran. .
3. Mengenalpasti kepentingan agama  kepada masyarakat
Pendekatan
Soal jawab, perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Hormat-menghormati, Kegigihan
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menganalisis 3 kepentingan agama kepada masyarakat

No comments:

Post a Comment