RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 32
Hari /Tarikh
|
Isnin
/4 Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Kesatuan Melayu Muda (KMM)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang penubuhan KMM .
2. Mengemukakan matlamat perjuangan KMM
3. Menyenaraikan gerakan perjuangan KMM..
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan Tanahair, Hormat menghormati
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan contoh gerakan perjuangan KMM .
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/4 Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Teori Penyebaran Islam di Asia
Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan teori-teori yang menjelaskan
tentang kedatangan Islam di Asia Tenggara.
2. Mengemukakan bukti-bukti yang menyokong
setiap teori.
3. Menghuraikan setiap bukti teori kedatangan
Islam.
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Ketabahan,
Tolong menolong
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan dengan tepat teori-teori kedatangan Islamdi Asia Tenggara
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/4 Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tutorial : Kesedaran Nasionalsme
di Tanahair
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/5
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Perjuangan Mencapai Kemerdekaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti tahap-tahap perjuangan
Nasinalisme.
2. Mengemukakan latarbelakang perjuangan
menuntut kemerdekaan.
3. Menghuraikan contoh-contoh gerakan
perjuangan menuntuk kemerdekaan di Tanah Melayu.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan
Tanahair, Berkorban untuk Negara
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat tahap-tahap perjuangan Nasionalisme di Tanah air.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/
5 Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Penyatuan Negara Bangsa Itali
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti dan memahami konsep Negara
bangsa..
2. Mengemukakan proses penyatuan Negara Bangsa di Itali.
3. Menghuraikan factor-faktor penyatuan
bangsa di Itali.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan rentetan proses teratur pembentukan Negara Bangsa
di Itali.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/6
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Masalah penyatuan Negara Bangsa di
Itali
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti masalah dalaman penyatuan
bangsa
2. Mengemukakan masalah luaran penyatuan
bangsa.
3. Mengenalpasti usaha penyelesaian
pembentukan Negara bangsa Itali.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat usaha-usaha penyatuan Negara bangsa Itali.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/6
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Gerakan Nasionalisme semasa Pendudukan
Jepun
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang pendudukan
Jepun di tanah air kita.
2. Mengesan maklumat Dasar Pendudukan Jepun
di tanah air kita
3. Menghuraikan kesan pendudukan Jepun ke
atas gerakan Nasionalisme
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 kesan pendudukan Jepun ke atas
gerakan Nasionalisme.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/7
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Malayan Union dan reaksi
masyarakat tempatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang pengenalan
Malayan Union.
2. Mengenalasti ciri-ciri pentadbiran Malayan
Union.
3. Menghuraikan reaksi masyarakat tempatan
terhadap Malayan Union.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Berkorban untuk tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan reaksi masyarakat tempatan terhadap pengenalan Malayan
Union
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/7
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Penyatuan Negara bangsa Jerman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti masalah dalaman penyatuan
bangsa
2. Mengemukakan masalah luaran penyatuan
bangsa.
3. Mengenalpasti usaha penyelesaian
pembentukan Negara bangsa Itali.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan,
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan usaha-usaha penyatuan Negara bangsa Jerman
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/7 Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial: Penentangan Masyarakat
Tempatan terhadap Malayan Union
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/8
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Usaha-usaha Bismarck menyatukan
Jerman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang Bismarck..
2. Mengenalpasti usaha-usaha penyatuan oleh Bismarck.
3. Menghuraikan kejayaan penyatuan Jerman
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 kejayaan penyatuan
Jerman
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/8
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Penyebaran Islam di Asia Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan factor-faktor penyebaran Islam
di Asia Tengara.
2. Mengemukakan contoh-contoh dan bukti
penyebaran. .
3. Mengenalpasti kepentingan
agama kepada masyarakat
|
Pendekatan
|
Soal
jawab, perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menganalisis 3 kepentingan agama kepada masyarakat
|
No comments:
Post a Comment