RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 29
Hari /Tarikh
|
Isnin
/14 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Penentangan Terhadap Kuasa Asing
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti reaksi masyarakat setempat
terhadap perluasan kuasa Barat.
2. Mengemukakan sebab-sebab penentangan.
3. Menjelaskan kesudahan peristiwa
penentangan oleh masyarakat setempat.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat isi jawapan.yang tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/14 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Kerajaan Bani Abbasiyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan latarbelakang pembentukan
kerajaan ini..
2. Mengemukakan sumb.
3. Menghuraikan sumbagan setiap Khalifah al
Rasyidin.
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Ketabahan,
Tolong menolong
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan sumbangan sekurang-kurangnya seorang Khalifah dengan tepat
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/14 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tutorial : Penentangan di Sabah
dan Sarawak.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/15
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Tema 2: Penentangan Terhadap
British di Tanah Melayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti sebab-sebab penentangan.
2. Mengemukakan contoh penentangan di tempat
yang berbeza.
3. Menghuraikan kesan penentangan terhadap kuasa Asing .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan
Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sebab-sebab penentangan terhadap kuasa asing di Tanah Melayu.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/
15 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Sistem Pembesar di China
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti sistem pembesar yang digunakan di China.
2. Mengemukakan hierarki pembesar di China.
3. Menghuraikan peranan dan tanggungjawab
Pembesar di China..
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat hierarki dan peranan sistem pembesar di China.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/16
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Raja Mutlak dan Raja
Berperlembagaan di England
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memahami konsep Institusi Pemerintahan.
2. Mengemukakan ciri-ciri Raja Mutlak dan
Raja Berperlambagaan.
3. Membuat perbandingan kedua-dua konsep
pemerintahan berikut.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 ciri Pemerintahan Raja Mutlak dan
Raja Berperlembagaan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/16
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Pengubahsuaian Pentadbran oleh British di Tanah Melayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti bukti pengubahsuaian Politik
di Negeri Melayu.
2. Mengemukakan kuasa asing.
3. Menghuraikan kesan peluasan kuasa asing di
negeri-negeri Melayu.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 kesan peluasan kuasa asing.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/17
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Pengubahsuaian ekonomi di tanah
air abad ke 19 - 20
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti pengubahsuaian ekonomi oleh
British di Negeri-negeri Melayu.
2. Mengenalasti pengubahsuaian ekonomi di
Sabah dan Sarawak .
3. Menghuraikan kesan perubahan ekonomi oleh
British.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Berkorban untuk tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat.kesan perubahan eknomi oleh British ke atasntanah
air kita
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/17 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Raja Mutlak dan Raja
Berperlembagaan di Rusia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memahami konsep Institusi Pemerintahan.
2. Mengemukakan ciri-ciri Institusi
Pemerintahan Beraja di Rusia.
3. Membandigkan 2 konsep pemerintahan Beraja di Rusia.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan persamaan dan perbezaan pemerintahan Beraja di Rusia
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/17 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial: Kesan pengubahsuaian pemerintahan
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/18
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Perbandingan pemerintahan beraja
mutlak dan berperlembagaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti ciri pemerintahan beraja mutlak.
2. Mengenalpasti ciri pemerintahan Raja berperlembagaan.
3. Membuat perbandingan kedua-dua ciri ini.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 persamaan kedua-dua
pemerintahan
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/11
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Kerajaan Turki Uthmaniyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan latar belakang penubuhan
kerajaan Turki Uthmaniyah.
2. Mengemukakan Dasar pemerintahan Kerajaan
ini. .
3. Mengenalpasti sumbangan
kerajaan ini.
.
|
Pendekatan
|
Soal
jawab, perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menganalisis 3 kepentingan pentadbiran yang tersusun dalam masyarakat
|
No comments:
Post a Comment