Tuesday, August 12, 2014

RPH Minggu 29



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 29


Hari /Tarikh
Isnin /14 Julai  2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Penentangan Terhadap Kuasa Asing
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti reaksi masyarakat setempat terhadap perluasan kuasa Barat.
2.   Mengemukakan sebab-sebab penentangan.
3.   Menjelaskan kesudahan peristiwa penentangan oleh masyarakat setempat.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat isi jawapan.yang tepat.


Hari /Tarikh
Isnin /14 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Kerajaan Bani Abbasiyah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan latarbelakang pembentukan kerajaan ini..
2.   Mengemukakan sumb.
3.   Menghuraikan sumbagan setiap Khalifah al Rasyidin.
Pendekatan
Penerangan guru, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Ketabahan, Tolong menolong
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan sumbangan sekurang-kurangnya seorang Khalifah dengan tepat


Hari /Tarikh
Isnin /14 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05 – 12:40 t.hari
Tajuk
Tutorial : Penentangan di Sabah dan Sarawak.


Hari /Tarikh
Selasa/15 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Tema 2: Penentangan Terhadap British di Tanah Melayu
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti sebab-sebab penentangan.
2.   Mengemukakan contoh penentangan di tempat yang berbeza.
3.   Menghuraikan kesan penentangan terhadap  kuasa Asing .
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Cintakan Tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sebab-sebab penentangan terhadap kuasa asing  di Tanah Melayu.


Hari /Tarikh
Selasa/ 15 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Sistem Pembesar di China
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti  sistem pembesar  yang digunakan di China.
2.   Mengemukakan hierarki pembesar di China.
3.   Menghuraikan peranan dan tanggungjawab Pembesar di China..
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat hierarki dan peranan sistem pembesar di China.


Hari /Tarikh
Rabu/16 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Raja Mutlak dan Raja Berperlembagaan di England
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Memahami konsep Institusi Pemerintahan.
2.   Mengemukakan ciri-ciri Raja Mutlak dan Raja Berperlambagaan.
3.   Membuat perbandingan kedua-dua konsep pemerintahan berikut.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 ciri Pemerintahan Raja Mutlak dan Raja Berperlembagaan.


Hari /Tarikh
Rabu/16 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 t.hari
Tajuk
Pengubahsuaian  Pentadbran  oleh British di Tanah Melayu
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti bukti pengubahsuaian Politik  di Negeri Melayu.
2.   Mengemukakan  kuasa asing.
3.   Menghuraikan kesan peluasan kuasa asing di negeri-negeri Melayu.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 kesan peluasan kuasa asing.


Hari /Tarikh
Khamis/17 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Pengubahsuaian ekonomi di tanah air abad ke 19 - 20
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti pengubahsuaian ekonomi oleh British di Negeri-negeri Melayu.
2.   Mengenalasti pengubahsuaian ekonomi di Sabah dan Sarawak .
3.   Menghuraikan kesan perubahan ekonomi oleh British.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Berkorban untuk tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat.kesan perubahan eknomi oleh British ke atasntanah air kita


Hari /Tarikh
Khamis/17  Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Raja Mutlak dan Raja Berperlembagaan di Rusia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Memahami konsep Institusi Pemerintahan.
2.   Mengemukakan ciri-ciri Institusi Pemerintahan Beraja di Rusia.
3.   Membandigkan 2 konsep pemerintahan  Beraja di Rusia.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan persamaan dan perbezaan pemerintahan Beraja di Rusia


Hari /Tarikh
Khamis /17  Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
10:55- 11:30 pagi
Tajuk
Tutorial: Kesan pengubahsuaian  pemerintahan


Hari /Tarikh
Jumaat/18 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Perbandingan pemerintahan beraja mutlak dan berperlembagaan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti ciri pemerintahan beraja mutlak.
2. Mengenalpasti ciri pemerintahan Raja berperlembagaan.
3. Membuat perbandingan kedua-dua ciri ini.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 persamaan kedua-dua pemerintahan


Hari /Tarikh
Jumaat/11 Julai 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Kerajaan Turki Uthmaniyah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan latar belakang penubuhan kerajaan Turki Uthmaniyah.
2.   Mengemukakan Dasar pemerintahan Kerajaan ini. .
3. Mengenalpasti sumbangan kerajaan ini.
.
Pendekatan
Soal jawab, perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Hormat-menghormati, Kegigihan
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menganalisis 3 kepentingan pentadbiran yang tersusun dalam masyarakat

No comments:

Post a Comment