RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 33
Hari /Tarikh
|
Isnin
/11 Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Persekutuan Tanah Melayu 1948
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang pembentukan Persekutuan Tanah
Melayu 1948.
2. Mengemukakan sebab pembentukan PTM
3. Menyenaraikan isi perlembagaan PTM..
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan Tanahair, Hormat menghormati
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan kesan penubuhan PTM.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/11 Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Pengaruh Agama Islam di Asia
Tenggara.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan aspek dipengaruhi Islam di
Asia Tenggara.
2. Mengemukakan bukti-bukti bagi setiap aspek
yang dipengaruhii.
3. Memberikan contoh setiap aspek yang
dipengaruhinya..
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Ketabahan,
Tolong menolong
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan dengan tepat bukti setiap aspek pengaruh Islam di Asia Tenggara
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/11 Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tutorial : Kesan pembentukan
Persekutuan Tanah Melayu
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/12
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Peekembangan Perlembagaan di Sabah dan Sarawak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti perubahan-perubahan dalam
Perlembagaan di kedua-dua negeri.
2. Mengemukakan reaksi penduduk tempatan
terhadap perlembagaan baru .
3. Menghuraikan contoh-contoh abah dan
Sarawak.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan
Tanahair, Berkorban untuk Negara
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat reaksi penduduk sabah dan sarawak terhadap
perubahan pentadbiran oleh British.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/
12 Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Sistem Ekonomi Feudalisme di Jepun
dan China
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti dan memahami konsep ekonomi
Feudalisme..
2. Mengemukakan ciri-ciri ekonomi Feudalisme
di Jepun dan China.
3. Menghuraikan sebab ekonomi Feudalisme diamalkan.
|
ePendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat ciri-ciri ekonomi di kedua-dua Negara dikaji.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/13
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Sistem Ekonomi Feudalisme di
Eropah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti dan memahami konsep ekonomi
Feudalisme..
2. Mengemukakan ciri-ciri ekonomi Feudalisme
di Jerman dan Perancis.
3. Menghuraikan sebab ekonomi Feudalisme diamalkan.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat ciri-ciri ekonomi di kedua-dua Negara dikaji.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/13
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Kemerdekaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang kemerdekaan
Malaysia.
2. Mengenalasti sebab-sebab pembentukan
Malaysia.
3. Menghuraikan reaksi terhadap pembentkan
Malaysia.
|
Pendekatan
|
Ujian
Bertulis
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan reaksi setiap pihak terhadap pembentukan Malaysia.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/14
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Ujian Bulanan : Tema2
|
Pendekatan
|
Ujian
Bertulis
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Berkorban untuk tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menulis isi jawapan bagi setiap soalan esei yang dikemukakan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/14
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Ekonomi Kapitalisme
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti konsep ekonomi Kapitalisme
2. Mengemukakan ciri-ciri ekonomi Kapitalsme.
3. Mengenalpasti eudalisme kepada Kapitalisme
.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan,
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 ciri Kapitalisme
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/14 Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial: Reaksi
Pembentukanmalaysia
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/15
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Ujian Bulanan 2: Tema 2
|
Pendekatan
|
Soalan
Bertulis
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan setiap isi jawapan dalam esei
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/15
Ogos 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Pengaruh Kedatangan Islam diAsia
Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan aspek-aspek yang dipengaruhi Islam di Asia Tengara.
2. Mengemukakan contoh-contoh dan bukti pengaruh
itu. .
3. Mengenalpasti kepentingan
agama kepada masyarakat
|
Pendekatan
|
Soal
jawab, perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menganalisis 3 bukti pengaruh agama Islam kepada masyarakat Asia Tenggara.
|
No comments:
Post a Comment